Rehnin visioiman EMU 2.0:n johtoajatuksina on vastuu ja solidaarisuus

31.10.2012

Talouskriisi ei ole ohi, mutta EU selviää, analysoi Euroopan komission varapuheenjohtaja Olli Rehn täydessä Tapio Nurmela -salissa.

​Mikkelistä ponnistaneen Olli Rehnin usko Euroopan Unioniin ei horju.

– On helppo unohtaa, että EU on perusteiltaan vahva. Olemme edelleen maailman suurin talous, Rehn muistuttaa.

Rehn kuitenkin korosti yli varojen elämisen vaaroja ja hyväksymättömällä tasolla olevaa työttömyyttä.

– EU:n jäsenvaltiot tulevat edelleen ottamaan velkaa, mutta tahti hidastuu ja tulevaisuudessa näkyy velkojen takaisinmaksu, toteaa Rehn.

Rehnin mukaan integraatiota tulee syventää, mutta se täytyy tehdä demokraattisesti.

Komission varapuheenjohtaja uskoi Euro-alueen laajentuvan seuraavan viiden vuoden aikana. Rehn toivotti myös Turkin tervetulleeksi Unioniin, kunhan jäsenehdot täyttyvät.

Luentonsa lopuksi Rehn ojensi viestikapulan opiskelijoille.

– Erasmus-vaihto-ohjelma on hieno esimerkki ideoiden, tiedon ja nuoren työvoiman vaihdosta. Tämänkaltaiset ohjelmat ovat tulevaisuuden kulmakivi, Rehn totesi.

Turun yliopisto panostaa EU-tuntemukseen

Rehnin luento avasi History and Politics of European Integration -ohjelman lukuvuoden 2012 - 2013. Aiempina vuosina avajaispuhujina ovat olleet muun muassa Alexander Stubb ja Paavo Lipponen.

– Historiallisen näkökulman antava opintokokonaisuus on ainutlaatuinen ja EU:n nykytilanteen ymmärtämiseksi välttämätön pohja, kertoo ohjelmaa koordinoiva yliopisto-opettaja Ville Laamanen.

Ohjelma täyttää syksyllä viisi vuotta.

Opintokokonaisuuden perusta on vuosien varrella pysynyt vakiona, mutta painopisteitä on muutettu ja ohjelmaan on lisätty uusia elementtejä.

– Pohjoismaista ulottuvuutta ja raja-alueita painotetaan, Laamanen tarkentaa.

– Opetuksessa historiallisten tapahtumien linkitystä nykypäivään on pyritty entisestään lisäämään, pohtii puolestaan ohjelman perustanut yliopistonlehtori Louis Clerc.

Kuvat: David "Dodo" Oliva, Jouko Luhtala

Luotu 31.10.2012 | Muokattu 16.10.2020