Rehtori Jukka Kola lukuvuoden avajaispuheessaan: Vahvat yliopistot ovat Suomen etu

05.09.2023

Yliopistoyhteisö ja yliopiston ystävät kokoontuivat avaamaan lukuvuoden 2023–2024 Turun yliopiston päärakennukseen 5.9.2023. Rehtori Jukka Kola korosti puheessaan vahvan ja kaikille avoimen yliopistoyhteisön olevan vahvan yliopiston edellytys.

Turun yliopiston lukuvuoden 2023–2024 avajaisjuhlaa vietettiin 5.9.2024. Aiemmin päivällä kokoonnuttiin yhdessä Turun yliopiston ylioppilaskunnan kanssa järjestetyille avajaiskarnevaaleille.

Avajaisjuhlassa kuultiin rehtori Jukka Kolan puhe. Rehtori Kola aloitti puheensa Turun yliopiston lukuvuoden 2023–2024 avajaisjuhlassa korostamalla vahvan yhteisön ja kohtaamisten merkitystä.

– Meidän kaikkien, niin opiskelijoiden kuin henkilökunnan, hyvinvoinnin kannalta on oleellista, että olemme paikalla. Tarvitsemme inhimillisempää otetta siihen, miten lähestymme hyvinvointia. Kyse ei ole etä- ja lähityön tai etä- ja lähiopiskelun vastakkain asettamisesta, vaan siitä, löydämmekö uusia tapoja tulla takaisin kampukselle jaksamisemme ja yhteisöllisyyden parantamiseksi. Uskon, että tarvitsemme yhdessä tekemistä. Pienistä arkipäivän asioista tulee isoja asioita koko yhteisölle, kun niitä tehdään yhdessä, Kola totesi.

Rehtori Kola muistutti yhdessä olemisen ja tekemisen liittyvän myös siihen, miten avoin yliopistoyhteisö on.

– Yliopistossa olemme huolissamme heikentyvästä ilmapiiristä kansainvälisyyteen liittyen. Haluan tehdä selväksi, että Turun yliopistossa on ehdoton ei rasismille: me olemme kaikille avoin yhteisö. Suomalaiset yliopistot ovat tässä valtakunnallisesti yhdessä rintamassa. Yliopistojen rehtorineuvosto Unifi julkaisi juuri kannanoton: yliopistot eivät hyväksy syrjintää tai rasismia.

Kola totesi, että Turun yliopisto haluaa olla tukemassa hallitusohjelman hyviä tavoitteita.

–Haluamme osoittaa keinot, joilla tavoitteet ovat saavutettavissa. Yliopistojen on oltava edelläkävijöitä, aina. Yliopistoille on tärkeää olla hakemassa Suomen etua EU-politiikasta esimerkiksi vaikuttamalla EU:n tutkimuksen puiteohjelmiin. Haluamme esittää toimivia ratkaisuja myös aikaansaatuun TKI-rahoitusratkaisuun ja erityisesti rahoituksen jakautumiseen. Olemme tiellä kohti TKI-rahoituksen nostoa 4 prosenttiin bruttokansantuotteesta, mutta oleellinen osa kasvusta pitäisi tulla yliopistoihin perusrahoituksena. Siksi on ratkaisevaa, että tärkeästä TKI-rahoituksen lisäyksestä suurempi osa, vähintään 60 prosenttia, kulkee nimenomaan OKM:n kautta.

– Me yliopistoissa voimme tehdä paljon Suomen eduksi kilpailukyvyn, tuottavuuden, osaamisen huoltovarmuuden ja inhimillisen hyvinvoinnin eteen. Meillä on mahdollisuus ja velvollisuus löytää keinot ja ratkaisut edistää hallitusohjelman hyviä tavoitteita ja niin haluamme tehdä. Tämän tulee tapahtua yliopistojen autonomiaa kunnioittaen ja vahvistaen. Joka päivä ja vuosi, jokaisen hallituksen toimesta. Sillä tavoin syntyy ja voimistuu Suomen etu.

Turun yliopiston rehtori Jukka Kolan avajaispuhe on julkaistu osoitteessa: https://blogit.utu.fi/utu/2023/09/05/vahvat-yliopistot-ovat-suomen-etu/

Rehtori Jukka Kola

Tunnustuksia ja palkintoja yliopistolaisille

Avajaisjuhlassa jaettiin Turun Suomalaisen Yliopistoseuran väitöskirjapalkinnot ja Turun yliopiston muistomitalit.

Yliopistoseura jakoi palkinnot lukuvuonna 2022–2023 valmistuneille väitöskirjoille, joiden taso on poikkeuksellisen laadukas. Seura haluaa palkinnoilla kannustaa nuoria tutkijoita. Väitöskirjapalkinnon saivat FT Steffen Grebe (molekulaarinen kasvibiologia) väitöskirjastaan Photosynthetic characteristics of Pinaceae: From evolution to environmental acclimation, KT Olli-Pekka Heinimäki (kasvatustiede) väitöskirjastaan Functional participatory roles in collaborative science learning, VTT Enna Toikka (sosiaalityö) väitöskirjastaan Lasten ja nuorten elämäntyytyväisyys koetun köyhyyden ja materiaalisen puutteen kontekstissa sekä LT Felix Vaura (sisätautioppi) väitöskirjastaan Phenotypic and Genetic Subtyping of Hypertension – Toward Personalized Hypertension Care.

Turun yliopiston muistomitalin saivat Arto Jauhiainen (kasvatustiede), Kari Lukka (liiketaloustiede, erit. laskentatoimi), Olli Koistinen (teoreettinen filosofia), Jyrki Korkeila (psykiatria), Helena Leino-Kilpi (hoitotiede), Erika Isolauri (lastentautioppi), Mika Teräs (lääketieteellinen fysiikka), Helena Ruotsala (etnologia) sekä Maarit Silven (kasvatustiede, erit. varhaiskasvatus).

Lisäksi avajaisjuhlassa kuultiin Turun yliopiston ylioppilaskunnan tervehdys, jonka piti TYYn hallituksen puheenjohtaja Akseli Tiitta. Henkilöstöjärjestöjen tervehdyksen juhlaan toi Turun yliopiston henkilökuntayhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Mats Kommonen. Juhlassa esiintyi Essi Luttinen & Jousiduo Festivo kokoonpanolla Essi Luttinen, mezzosopraano, Katriina Rainio, viulu ja Samuli Paavilainen, sello.

Turun Suomalaisen Yliopistoseuran väitöskirjapalkinnon saajat Steffen Grebe, Enna Toikka ja Olli-Pekka Heinimäki.
Turun yliopiston muistomitalin saajat Helena Leino-Kilpi, Erika Isolauri, Mika Teräs, Jyrki Korkeila, Olli Koistinen ja Maarit Silven.
Essi Luttinen & Jousiduo Festivo
Luotu 05.09.2023 | Muokattu 06.09.2023