Rehtori Väänänen lukuvuoden avajaisissa: Edessä kauaskantoisten uudistusten vuosi

05.09.2017

Turun yliopiston 98. lukuvuoden avajaisjuhlaa vietettiin 5.9.

​Rehtori Kalervo Väänänen sanoi avajaispuheessaan, että tulevan lukuvuoden tärkein kansallinen kehityskohde on yliopistojen valintajärjestelmän uudistaminen todistusvalinnan painottamisen ja valintakokeiden keventämisen suuntaan.

– Kuluvan vuoden aikana kukin tiedekuntamme tulee käymään läpi huolellisen valmistelun opiskelijavalinnan sujuvoittamiseksi yhteistyössä ylioppilaskunnan, muiden yliopistojen ja soveltuvin osin myös koululaitoksen kanssa.

Toinen valtakunnallinen tärkeä koulutuspoliittinen uudistus liittyy varhaiskasvatuksen aseman vahvistamiseen.

– Olemme Turun yliopistossa päättäneet lähteä tähän mukaan täydellä sydämellä, ja parin seuraavan vuoden aikana käytännössä kaksinkertaistamme sisäänoton lastentarhaopettajan koulutukseen Raumalla.

Väänänen korosti, että on koko maan etu, että Turun alueella vahvistetaan yritysten tarvitsemaa tutkimuksen ja tuotekehityksen tukea. Turun yliopisto tukee perustettua verkostoyliopistoa, mutta etsii myös samalla uusia keinoja alueen elinvoiman tukemiselle esimerkiksi panostamalla tietoteknisen osaamisen ja tiedonkäsittelyn tutkimuksen vahvistamiseen.

Lopuksi Väänänen käsitteli koulutusviennin merkittäviä mahdollisuuksia ja rohkeita uusia avauksia:

– Voisiko Turun yliopistolla olla tulevaisuudessa etäkampus Aasiassa, esimerkiksi Intiassa, tai Afrikassa?

Neljä palkintoa ansiokkaille väitöskirjoille, muistomitali 15 professorille

Turun Suomalainen Yliopistoseura jakoi avajaisjuhlassa neljä 1 300 euron palkintoa viime lukuvuonna hyväksytyille ansiokkaille väitöskirjoille:

KT Anu Kajamies: Towards Optimal Scaffolding of Low-Achievers´ Learning: Combining Intertwined, Dynamic, and Multi-domain Perspectives (kasvatustiede)

VTT Olli Kleemola: Valokuva sodassa. Neuvostosotilaat, neuvostoväestö ja neuvostomaa suomalaisissa ja saksalaisissa sotavalokuvissa 1941–1945 (poliittinen historia, Stiftelsen för Åbo Akademin myöntämä pohjoismaista kulttuuria käsittelevä väitöskirjapalkinto)

KTT Sini Laari: Green Supply Chain Management Practices and Firm Performance: Evidence from Finland (toimitusketjujen johtaminen)

OTT Natalia Ollus: From Forced Flexibility to Forced Labour. The Exploitation of Migrant Workers in Finland (oikeussosiologia ja kriminologia).

Sini Laari, Olli Kleemola ja Anu Kajamies vastaanottivat Turun Suomalaisen Yliopistoseuran väitöskirjapalkinnon avajaisjuhlassa.

Avajaisjuhlassa julkistettiin lisäksi Turun yliopiston muistomitalien saajat, professorit Reidar Grenman, Pirkko Härkönen, Altti Kuusamo, Erno Lehtinen, Ilkka Mononen, Kevät Nousiainen, Peter Roberts, Kirsti Siitonen, Eija Suomela-Salmi, Jussi-Pekka Taavitsainen, Matti Viitanen, Pekka Viljanen, Matti Viren, Arja Virta ja Matti Vuorinen.

Ilkka Mononen, Erno Lehtinen, Reidar Grénman, Pirkko Härkönen, Kevät Nousiainen, Kirsti Siitonen, Matti Vuorinen, Matti Viren ja Altti Kuusamo vastaanottivat Turun yliopiston muistomitalin avajaisjuhlassa.

Lisää aiheesta:

>> Avajaiskarnevaaleissa palkittiin vuoden opettaja, opintojakso ja kieliteko

>> Rehtorin avajaispuheeseen perustuva blogikirjoitus

TK