Rehtori Väänänen Turun yliopiston 95. vuosijuhlassa: 2014 oli yliopistolle vilkas toiminnan vuosi

27.02.2015

Turun yliopiston vuosijuhlaa vietettiin 26.2. yliopiston päärakennuksessa.

Key Ensemble vastasi vuosijuhlan musiikista Teemu Honkasen johdolla.

​Rehtori Kalervo Väänänen kiitti puheessaan opiskelijoita ja henkilöstöä kuluneesta vuodesta, joka oli ennätysvilkas tutkintojen ja nousujohteinen tutkimusaktiviteettien osalta.

Väänänen huomautti, että tiukasta taloudellisesta tilanteesta huolimatta Turun yliopisto on pystynyt suuntaamaan lisää resursseja opetukseen ja tutkimukseen.

Väänänen tarkasteli puheessaan myös muuttuvaa suomalaista yliopistomaailmaa. Hänen mukaansa yliopistoilla on käytettävissään kaksi vielä liian vähän käytettyä keinoa parantaa työn laatua ja kustannustehokkuutta.

‒ Ensinnäkin erityisesti kaikkien hallinnollisten toimintojen digitalisaatio pitäisi viedä huomattavasti nykyistä pidemmälle. Tämä onkin hyvässä vauhdissa.

‒ Toinen keino on eri yliopistojen välisen yhteistyön syventäminen, mikä Turun yliopiston osalta koskee erityisesti naapurikorkeakoulujen kanssa tehtävää yhteistyötä. Olen vakuuttunut, että meillä kaikilla on edelleen runsaasti voitettavaa, jos uskallamme toisiamme kunnioittaen ja yhdessä harkiten ottaa askeleita syvenevän yhteistyön suuntaan, Väänänen sanoi.

Vuosijuhlan juhlapuheen piti alivaltiosihteeri Matti Anttonen, joka valittiin tilaisuudessa Turun yliopiston vuoden alumniksi. Anttonen toimii alivaltiosihteerinä taloudellisia ulkosuhteita koskevissa asioissa ulkoasiainministeriössä, jossa hän on työskennellyt Suomen ulko- ja taloussuhteiden parissa vuodesta 1986 asti muun muassa Suomen Moskovan suurlähettiläänä ja kauppapoliittisen osaston päällikkönä ennen nykyistä tehtäväänsä.

‒ Haluan kiittää Turun yliopistoa hyvästä työstä, jota se tekee Venäjän ja Itämeren alueen tutkimuksen parissa. Turun yliopistolla on tärkeä rooli tulevien sukupolvien tiedon ja ymmärryksen lisäämisessä.

Anttonen korosti, miten tärkeää on juuri oman ympäristön tunteminen.

‒ Maantieteelle emme voi mitään, mutta parhaimmillaan voimme hyödyntää sitä. Se, mitä tällä hetkellä tapahtuu Suomen, Viron ja Baltian maiden välillä, on esimerkki siitä, mitä Euroopan integraatio luo, tuo ja suo, Anttonen viittasi jatkuvasti tiivistyneisiin taloudellisiin suhteisiin maiden välillä.

Vuosijuhlassa julkistettiin lisäksi kolme Phoenix Universitatis Turkuensis -kunniamerkin saajaa: nobelisti Stefan W. Hell, aluejohtaja Satu Astala ja VTM Juhani Heimonen. Astalalle ja Heimoselle luovutettiin kunniamerkit tunnustuksena toiminnastaan Turun Suomalaisen Yliopistoseuran aiempina puheenjohtajina. Hellille kunniamerkki luovutetaan myöhemmin.

Kunniamerkit luovuttivat Yliopistoseuran nykyinen puheenjohtaja, päätoimittaja Riitta Monto ja rehtori Väänänen.

Teksti: Taru Suhonen
Kuvat: Hanna Oksanen