Rehtori: Yliopistojen on tehtävä yhteistyötä menestyäkseen

06.09.2013

Rehtori Kalervo Väänänen nosti Turun yliopiston lukuvuoden avajaispuheessaan 5.9. esille keinoja, joilla suomalaisen yliopistolaitoksen menestys voidaan taata jatkossakin.

Väänäsen mukaan on onni, että yliopistojen oikeudellisen aseman muutos ehdittiin tehdä ennen taantuman syvenemistä. Yliopistojen uusi asema avaa mahdollisuuksia, joihin yliopistojen on nyt rohkeasti tartuttava.

Turun yliopiston tulevaisuuden näkymiä Väänänen pitää hyvänä.

– Tämä ei niinkään perustu yliopistomme talouden tilaan, joka sekin onneksi vakaa, vaan se perustuu nimenomaan opiskelijoidemme ja henkilökuntamme koko ajan parantuviin opinto- ja tutkimussuoritteisiin.

Väänäsen mukaan yliopistojen on löydettävä keinoja nostaa opetuksen ja tutkimuksen laatua ilman, että valtion suora rahoitus yliopistoille merkittävästi lisääntyy. Keinoiksi Väänänen nostaa ennen muuta yliopistojen välisen yhteistyön vahvistamisen ja kansainvälistymisen.

– Meidän on välttämätöntä alkaa pohtia koulutusratkaisujamme kansallisella tasolla. Nyt on hyvä mahdollisuus lähteä kehittämään yhteisiä koulutusohjelmia yhteistyönä kahden tai useamman yliopiston kesken.

Väänänen otti kantaa myös keinoihin, joilla yliopistot saataisiin kansainvälistymään nykyistä konkreettisemmin. Väänäsen mukaan tutkija- ja opiskelijavaihdon lisäksi pitäisi kehittää koulutusvientiä.

– Eduskunnan tulisi nopeasti muuttaa yliopistolakia niin, että kansainvälisen koulutusviennin kehittäminen tulisi mahdolliseksi. Parhaimmillaan suomalainen koulutusvienti voisi luoda tuhansia korkean osaamisen työpaikkoja kielitaitoisille suomalaisille opetus- ja tutkimusalan asiantuntijoille. On vaikea kuvitella, että olisi kenenkään etu jättää tämä tilaisuus käyttämättä.

Viisi väitöskirjapalkintoa ja seitsemän muistomitalia

Turun Suomalainen Yliopistoseura jakoi avajaisjuhlassa viisi 1300 euron suuruista palkintoa lukuvuonna 2012–2013 Turun yliopistossa hyväksytyistä ansiokkaista väitöskirjoista.

Väitöskirjapalkinnot luovutti seuran hallituksen puheenjohtaja Satu Astala (kuv.oik.). Palkinnon saivat FT Hemmo Laiho, FT Elisa Närvä, FT Liisa Seppänen, FT Ewald Kibler ja OTT Ahmad Ali Ghouri.

Rehtori myönsi tilaisuudessa yliopiston muistomitalit seuraaville emeritusprofessoreille: Jarmo Hietarinta, Raimo Immonen, Martti Kairinen, Katri Karasma, Annikki Koskensalo, Olli Nevalainen ja Jorma Viikari.

Ylioppilaskunnan hallituksen puheenjohtaja Heikki Isotalo painotti puheessaan akateemista vapautta ja Humboldtilaisen sivistysyliopiston ihanteita.

– Luova laiskottelu on vaarassa kadota, kun opiskelija joutuu luovimaan työnteon ja opintojen välillä. Tämä jos mikä, on pahinta myrkkyä innovatiivisuudelle. Opiskelijalle tulee antaa oma aikansa pohtia, löytää ja kokeilla. Ei yliopistossa olla oppimassa tietoa, yliopistossa ollaan oppimassa ajattelemaan, Isotalo sanoi.

Työntekijäjärjestöjen tervehdyksen tuonut dosentti Eero Kuparinen toivoi, että Turun yliopisto on jatkossakin määräaikaisten työsuhteiden vakiinnuttamisen lipunkantaja Suomessa.

Avajaisjuhlassa kuultiin Franz Lisztin Harmonies du soir Saana Iljinin tulkitsemana. Tilaisuuden avasi Quinsonitus -vaskiensemble (ylin kuva).

Teksti: Tuomas Koivula
Kuvat: Hanna Oksanen