Riikka Korja on Turun Vuoden dosentti

22.03.2018

Kehityspsykologian dosentti Riikka Korja on valittu Turun Vuoden dosentiksi. Valinnan teki Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteinen Turun Yliopistojen Dosenttiyhdistys. Valintaperusteena oli muun muassa Riikka Korjan tapa tuoda julkisuudessa esille tutkimuksen tekemistä.

Kehityspsykologian dosentti Riikka Korja on järjestyksessä 18. Turun Vuoden dosentti.

​Riikka Korja työskentelee Turun yliopiston psykologian oppiaineessa apulaisprofessorina.

– Riikassa henkilöityy tieteidenvälinen yhteistyö, erityisesti lääketieteen eri alojen sekä psykologian välinen yhteistyö, dosenttiyhdistyksen jäsen, professori Jukka Hyönä totesi palkinnonjaon yhteydessä.

Korjalle on tunnusomaista vahva tieteidenvälinen yhteistyö tutkimuksessa sekä uudenlaisten avausten tekeminen. Hän on muun muassa ollut muutaman viime vuoden ajan mukana rakentamassa Turkuun aivan uudenalaista moniammatillista ja asiakaskeskeistä koulutusta, jossa ovat mukana kaikki kaupungissa toimivat keskeiset sote-alan ammatteihin valmistavat koulutusalat.

– Monellessa opetuksen keinoin valmistamme opiskelijoita moniammatilliseen asiakkaan kohtaamiseen, Korja totesi.

Kiitospuheessaan Korja totesi hänellä käyneen suuri onni, kun hän vuonna 2001 pääsi väitöskirjatutkijana mukaan PIPARI-projektiin, joka on monitieteellinen pitkittäistutkimus pienipainoisten riskilasten käyttäytymisen ja toimintakyvyn kehityksestä. Vuodesta 2015 alkaen Korja on tehnyt tutkimusta myös Turun yliopiston ihmisen aivojen kehitykseen pureutuvassa monitieteellisessä FinnBrain-tutkimus hankkeessa, ja Korja tunnustikin salaa haaveilleensa pääsevänsä osaksi tuota tutkimusryhmää.

– Yritin juuri laskea, kuinka monen tieteenalan ihmisiä näissä tutkimusprojekteissa on mukana, ja molemmissa projektissa on tutkijoita vähintään 15 alalta, jotka kaikki tutkivat lapsen kehitystä, terveyttä tai hyvinvointia tavalla tai toisella, Korja sanoi.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että hyvin ennenaikaisen syntymä tai vanhempien psyykkinen oireilu vaikuttaa lapseen, mutta Korja kertoi myös, että monet tekijät kuten hyvä hoiva ja vuorovaikutus voivat suojata ennenaikaisen syntymän tai psyykkisen oireilun vaikutuksilta.

– Lapsuusiän olosuhteet vaikuttavat merkittävästi koko elämänaikaiseen hyvinvointiin. Varhainen auttaminen on tärkeää, ja mitä varhaisemmassa vaiheessa autamme, sitä suurempi on myös yhteiskunnallinen taloudellinen hyöty. Näissä stressaavissa tilanteissa perhe voi itse vaikuttaa tilanteeseen vain vähän, joten meidän pitää yhteiskuntana tukea ja auttaa, Korja totesi.

Väitöstutkimuksena jälkeen Korja onkin työskennellyt muun muassa tutkijatohtorina sekä Suomessa että Australiassa, yliopistonlehtorina ja kuluvan vuoden alusta lähtien tenure track -apulaisprofessorina Turun yliopistossa. Turun yliopiston kehityspsykologian dosentiksi Riikka Korja nimitettiin 2014.

Korja valmistui psykologian maisteriksi Helsingin yliopistosta 1999 ja lastenpsykiatrian oppiaineesta filosofian tohtoriksi Turun yliopistosta 2009.

Erja Hyytiäinen
Luotu 22.03.2018 | Muokattu 16.08.2018