Ristimäen kirkonpaikka paljastaa koko ajan uutta

23.07.2015

Kaivauksissa löydetty palanut karhun tai koiran kynsiluu paljastaa, että Ravattulan Ristimäellä on herkuteltu. Raapaisu raapaisulta maasta paljastuu uutta. Keramiikkaa, savitiivistettä, rautanauloja, hautojen paikkoja. Kuluvalla ja ensi viikolla yleisö pääsee mukaan kaivauksiin. – Tämä antaa niin paljon, vaikka ei edes tekisi löytöjä, turkulainen Marita Arvela sanoo.

Klikkaa kuvaa ja katso, mitä arkeologi Juha Ruohonen kertoo tämän vuoden kaivauksista.

​Marita Arvelalla on meneillään toinen päivä kaivauksilla, vierellä maata kuorii ensimmäistä kertaa Ristimäen kaivauksille saapunut turkulainen Erkki Varjo. Vierellä kaivaa arkeologi Anne-Mari Liira, jolta voi kysyä, onko maasta paljastunut oudonnäköinen siru löytö.

– Aika pian silmä oppii. Tänään osaan jo itsekin katsoa, milloin kyseessä on ihan tavallinen kivi ja milloin on syytä varmistaa, onko kyseessä löytö. Ja varmuuden vuoksi jokainen sangollinen kaivettua maata seulotaan ammattilaisen kanssa. Näin saadaan kaikki löydöt talteen, Arvela sanoo.

Kaivauksia johtava arkeologi Juha Ruohonen kannustaakin arkeologiasta ja historiasta kiinnostuneita kaivauksille. Perjantaihin 31.7. jatkuville yleisökaivauksille on vielä paikkoja vapaana. Esimerkiksi ennakkoon suosituimmaksi kuviteltuna viikonloppuna 25.–26.7.  on vielä vapaita yleisökaivauspaikkoja.

– Luostarin välikadulle avatusta näyttelystämme saa ohjeet, miten tänne tullaan. Myös nettisivuilta löytyvät ilmoittautumisohjeet, Ruohonen vinkkaa.
Arvela ja Varjo kannustavat käymään näyttelyssä, jossa on esillä muun muassa viime vuoden kaivauksissa paljastetusta haudasta löydetyt lasihelmet. Elokuussa näyttely täydentyy entisestään.

– Elokuuksi valmistuu pienoismalli tästä alueesta aina Aurajoelta Ristimäelle, siitä, miltä täällä näytti kirkon aikaan, Ruohonen sanoo.

Uutta tietoa koko ajan

Ruohosen päivät kuluvat kaivauksilla, mutta silti matka kulkee joka päivä myös yliopistolle. Hän odottaa malttamattomana postia Uppsalan yliopistosta.
– Meille on pian tulossa radiohiiliajoitustiedot kaikkiaan 15 viime vuoden kaivausten näytteestä. Ne tuovat valtavasti uutta tietoa, Ruohonen sanoo.

Kun maan sisältä paljastui jokin yllättävä esine, yleisökaivuksiin osallistuneet Marita Arvela (vas.) ja Erkki Varjo saivat arkeologi Anne-Mari Liiralta apua esineen tunnistuksessa..

Uutta tietoa on kertynyt myös talven aikana. Ruohonen ohjasi Turun yliopiston arkeologian oppiaineessa kolmea Ristimäen aineistoon pohjaavaa kandidaattitutkielmaa. Ne paljastivat muun muassa, että aiempi oletus siitä, että kirkon olisi annettu maatua paikoilleen, onkin mitä todennäköisimmin väärä.

– Alkuperäinen oletus perustui rautanaulojen löytämiseen kirkon paikalta. Kandidaattitutkielman tekijä kuitenkin todensi, että nauloja löytyi kirkon seinien lähettyviltä, ja löydetyt naulat olivat rikkonaisia. Tästä voi päätellä, että kirkko on ilmeisesti purettu, ja hirret, lankut ja ehjät naulat on kierrätetty muualle, Ruohonen sanoo.

Tämän kesän suurin yllätys löytynee alttariperustuksista. Ristimäen kirkossa on ollut ennennäkemättömän vankka alttaripöytä. Varsinainen puusta valmistettu pöytä on poissa, mutta sen vankka kiviperusta on jäljellä.

– Elokuussa avaamme kivijalan. Tuon aikakauden alttareiden alle on kätketty pyhäinjäännöksiä eli esimerkiksi pyhien ihmisten luita, mutta enemmän odotan sitä, että kivijalkaan on saattanut pudota alttaripöydältä joitakin pieniä esineitä, Ruohonen sanoo.

Elokuussa yleisö pääsee tutustumaan myös Ristimäen avoimiin kuoppiin. Jokaisena elokuun keskiviikkona paikalla on ilmaiset opastuskierrokset kello 13, 14 ja 15.

Kuvassa: Yleisökaivauksissa on löydetty muun muassa keramiikkaa.

Erja Hyytiäinen
Luotu 23.07.2015 | Muokattu 05.08.2021