Ritva Viljanen Turun yliopiston hallituksen puheenjohtajaksi

19.01.2018

Turun yliopiston hallitus valitsi 19.1.2018 keskuudestaan puheenjohtajakseen Vantaan kaupunginjohtajana maaliskuussa aloittavan Ritva Viljasen. Varapuheenjohtajaksi valittiin professori Mats Brommels.

​​Turun yliopiston hallitus. Ylärivissä vasemmalta Jyri Lähdemaa, Maija S. Peltola, Pekka Vallittu, Mats Kommonen, Paula Peltomaa sekä hallituksen sihteeri Eeva Ryödi. Alarivissä vasemmalta Jukka Mähönen, Tuuli Kaskinen, Mats Brommels, Ritva Viljanen ja Hannu Salmi.

​Ritva Viljanen valittiin marraskuussa 2017 Vantaan kaupunginjohtajaksi. Hän on aiemmin työskennellyt muun muassa Helsingin apulaiskaupunginjohtajana, sisäasiainministeriön kansliapäällikkönä ja hallitusneuvoksena, väestörekisterikeskuksen ylijohtajana, oikeusministeriön lainsäädäntöneuvoksena sekä useissa valtionvarainministeriön tehtävissä. Turun yliopiston hallituksen jäsenenä hän on toiminut kesäkuusta 2014.

Yliopiston uusi hallitus päätti puheenjohtajavalinnasta ensimmäisessä kokouksessaan perjantaina 19.1. Hallituksen puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja valitaan hallituksen yliopistoyhteisön ulkopuolisten jäsenten joukosta.

Yliopiston hallitukseen kuuluu kymmenen henkilöä. Yliopistoyhteisön ulkopuolisina jäseninä hallituksessa ovat Viljasen ja Brommelsin lisäksi toiminnanjohtaja Tuuli Kaskinen ja professori Jukka Mähönen. Yliopistoyhteisöstä hallitukseen kuuluvat akatemiaprofessori Hannu Salmi, professori Pekka Vallittu, tietoturvapäällikkö Mats Kommonen, apulaisprofessori Maija S. Peltola sekä opiskelijat Paula Peltomaa ja Jyri Lähdemaa

Uuden hallituksen kausi alkoi vuoden 2018 alussa ja päättyy muiden kuin opiskelijaedustajien osalta vuoden 2021 lopussa. Opiskelijajäsenten kausi on kaksivuotinen.

Hallitus on yliopiston ylin päättävä toimielin. Yliopistolain mukaan hallituksen tehtävänä on muun muassa päättää yliopiston toiminnan ja talouden keskeisistä tavoitteista, strategiasta ja ohjauksen periaatteista.

>> Mats Brommels, Tuuli Kaskinen, Jukka Mähönen ja Ritva Viljanen Turun yliopiston hallitukseen (19.10.2017)

Teksti: Tuomas Koivula
Kuva: Hanna Oksanen