Runoilija ja kirjallisuuden tutkija Jouni Teittinen voitti Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon

15.11.2019

Turkulainen runoilija ja kirjallisuuden tutkija Jouni Teittinen on voittanut Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon, joka myönnetään parhaalle esikoisteokselle. Teittinen voitti palkinnon Sydäntasku-nimisellä runokokoelmallaan.

Teittinen kertoo, ettei osannut odottaa voittoa.

– Tämä on ihan uskomattoman hämmentävää ja riemukasta yhtä aikaa.

Teittinen työskentelee Turun yliopistossa yleisen kirjallisuustieteiden yliopisto-opettajana. Hän viimeistelee parhaillaan väitöskirjaa ajan ja ajallisuuden kysymyksistä englanninkielisessä post-apokalyptisessa kirjallisuudessa.

Helsingin Sanomien palkinto jaettiin 25. kerran, ja se jatkaa vuosina 1964–1994 myönnetyn J.H. Erkon esikoiskirjapalkinnon perinnettä. Palkinnon arvo on 15 000 euroa.

Palkinnosta ja Sydäntasku-teoksesta kertoo laajemmin Helsingin Sanomat.

Luotu 15.11.2019 | Muokattu 15.11.2019