Säännellyt vapaudet -teos tarjoaa uuden lähestymistavan nykytaiteisiin

27.08.2014

Teoksessa keskitytään vapauden ja valtaraken¬teiden moninaiseen ja kiemuraiseen suhteeseen.

vapaudet.jpgVapauden käsite määrittää taiteita ja niiden yhteiskunnallista ulottuvuutta. Kirja Säännellyt vapaudet paneutuu tähän teemaan nykytaiteita ja -kulttuuria tutkimalla.

Kirja tarjoaa laajan perehdytyksen vapauskäsitysten kirjoon sekä vapautta sääntelevän vallan, toiseuden ja vastarinnan problematiikkaan.

Säännellyt vapaudet perustuu Suomen Akatemian rahoittamaan ja Turun yliopistossa vuosina 2009–2012 toimineeseen Regulated Liberties. Negotiating Freedom in Art and Culture since the 1960s -tutkimusprojektiin.

Teos tarjoaa uuden perustellun lähestymistavan niin nykytaiteisiin, humanististen tieteiden metodolo¬giaan kuin laajempaan yhteiskunnalliseen keskusteluunkin. Kirja sopii kaikille nykytaiteiden kysymyksistä sekä vapauden ja toiseuden teorioista
kiinnostuneille.

Kirjan ovat toimittaneet Marianne Liljeström ja Marko Gylén ja sen julkaisee taiteiden tutkimuksen Utukirjat-julkaisusarja. Kirjan voi tilata UTUShopista hintaan 20 e.

PY
Luotu 27.08.2014 | Muokattu 27.08.2014