Saaristomeren maisemiin voi vaikuttaa kesän aikana järjestettävällä kyselyllä

06.06.2013

Turun yliopiston ja Metsähallituksen kyselyssä vastaajat voivat laittaa kartalle Saaristomereen liittyviä kokemuksia, tärkeitä paikkoja ja arvoja.

​Tänä kesänä kaikilla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, miltä 30 vuotta täyttävän Saaristomeren kansallispuiston tulevaisuuden maisemat näyttävät.

Minun Saaristomereni -kysely on avoinna elokuun loppuun saakka. Kyselyn täyttämiseen menee noin 15 minuuttia. Kyselyyn voi vastata anonyymisti tai nimellä, jolloin vastaaja osallistuu arvontaan.

Kyselyssä voi asettaa kartalle muun muassa tärkeimpiä maisemanäkymiä, kauneimpia reittejä ja esittää ehdotuksia paikoille, jotka vaativat jonkinlaista huomiota.

Kysely on osa Metsähallituksen ja Turun yliopiston kehittämistyötä, jossa pureudutaan maiseman kartoitukseen ja hoitoon.

– Tulosten soveltaminen käytäntöön on hankkeen tärkein tavoite. Kun aiheena on maisema, joka on käsitteenä monimutkainen, tarvitaan vankkaa asiantuntijuutta. Tavoitteena on muuttaa abstrakti asia, maisema, konkreettiseksi aineistoksi, jota voidaan hyödyntää käytännön työssä, kertoo maisemamaantieteen dosentti Niina Käyhkö Turun yliopistosta.

Yliopistosta asiantuntijana on mukana myös tutkijatohtori Nora Fagerholm. Hänen mukaansa kyselyn tulokset on mahdollista yhdistää Saaristomeren aluetta kuvaaviin ympäristötietoaineistoihin.

– Kyselyn tuloksena syntyy paikkaan sidottua tietoa Saaristomeren maisemaan liittyvistä käytännöistä, toiminnoista, arvoista ja merkityksistä, Fagerholm sanoo.

Arvot kartalle

Eurooppalainen maisemayleissopimus, johon Suomi on liittynyt, määrittelee maisemien arvon olevan pitkälti katsojan silmissä.

– On tärkeää, että huomioimme yleisön mielipiteitä ja kokemuksia maisemasta. Karttapohjainen nettikysely mahdollistaa kaikkien osallistumisen, sanoo erikoissuunnittelija Henrik Jansson Metsähallituksesta.

Kysely julkaistaan ympäristöministeriön rahoittamassa karttapohjaisessa Harava-palvelussa, jonka tarkoituksena on edistää kansalaisten ja yhteisöjen vaikutusmahdollisuuksia omaan elinympäristöönsä liittyvässä suunnittelussa ja rakentamisessa.

TK
Kuva: ristok