Säätiöiden post doc -pooli lähettää ulkomaille kuusi Turun yliopistossa väitellyttä

02.12.2016

Kuusi Turun yliopistossa tohtoriksi väitellyttä on saanut Säätiöiden post doc -poolin rahoituksen tutkimuisjaksoon ulkomaisessa yliopistossa.

​Rahoituksen saivat kehitysbiologiasta väitellyt Jenni Prokkola, lääketieteestä väitelleet Kalle Sipilä ja Henriette Undeutsch, kielitieteilijä Ilmari Ivaska, historioitsija Tiina Männistö-Funk sekä taloustieteilijä Jarkko Harju.

Kaikkiaan säätiöiden post doc –pooli jakoi 1,73 miljoonaa euroa 39 tutkijalle. Hakukierrokseen osallistui 209 tohtoria eri puolilta Suomea.

Säätiöiden post doc -poolin rahoittamana nuoret perheellisetkin tutkijat voivat rahoittaa tutkimusjakson ulkomaisessa huippuyliopistossa. Neljäntoista hakukierroksen jälkeen yli 400 tohtoria on saanut poolin kautta rahoituksen vähintään yhden lukuvuoden kestävän ulkomaisen tutkimusjakson järjestämiseksi. Runsas neljännes apurahansaajista on saanut kaksivuotisen rahoituksen.

Poolin seuraava hakukierros järjestetään 15.12.2016–15.1.2017. Poolin kautta myönnetyt apurahat määräytyvät joustavasti hakijan tarpeen mukaan ja niihin voidaan sisällyttää esimerkiksi perheen muuttokulut sekä lasten hoito- tai koulumaksut.

Säätiöiden post doc -pooli perustettiin vuonna 2009 edistämään Suomen tieteen kansainvälistymistä. Mukana ovat Emil Aaltosen Säätiö, Alfred Kordelinin Säätiö, Liikesivistysrahasto, Paulon Säätiö, Suomalainen Tiedeakatemia, Suomen Kulttuurirahasto, Suomen Lääketieteen Säätiö, Svenska Kulturfonden, Svenska litteratursällskapet, Tekniikan edistämissäätiö, Jenny ja Antti Wihurin Rahasto sekä Ulla Tuomisen Säätiö.

Erja Hyytiäinen

Luotu 02.12.2016 | Muokattu 14.12.2016