Säätiöiden professoripoolilta rahoitus kahdeksalle Turun yliopiston professorille

11.06.2015

Professoripoolin apurahat mahdollistavat kahdeksalle professorille vuoden tutkimusjakson.

​Viidentoista suomalaissäätiön yhteinen professoripooli myönsi apurahan 11.6. kahdeksalle Turun yliopiston professorille. Apurahat myönnettiin tutkimukseen ja tutkimusta edistäviin tarkoituksiin 12 kuukautta kestävän tutkimusjakson rahoittamiseksi.

Apurahan saivat seuraavat Turun yliopiston professorit (suluissa rahoituksen myöntänyt säätiö):

• Jukka Husu, kasvatustiede (Suomen Kulttuurirahasto)
  • Tuomas Huumo, suomen kieli (Suomen Kulttuurirahasto)
  • Kaisa Kotakorpi, kansantaloustiede (Yrjö Jahnssonin säätiö)
  • Kevät Nousiainen, oikeustiede (Suomen Kulttuurirahasto)
  • Matti Poutanen, fysiologia (Suomen Kulttuurirahasto)
  • Juha Räikkä, käytännöllinen filosofia (Jenny ja Antti Wihurin Rahasto)
  • Liisa Steinby, kirjallisuus (Suomen Kulttuurirahasto)
  • Kirsi Vainio-Korhonen, Suomen historia (Emil Aaltosen Säätiö)

Apurahat ovat suuruudeltaan 27 000 euroa, jonka lisäksi kullekin professorille on varattu 5000 euron matka-apuraha. Yliopisto maksaa tutkimusjakson aikana 55 prosenttia professorin palkasta.

Kaikkiaan professoripooli myönsi apurahan 67 professorille. Viimeinen hakukierros sai professorit liikkeelle. Hakuun osallistui 162 suomalaisissa yliopistoissa työskentelevää professoria, ja hakemukset olivat korkeatasoisia. Kilpailu muodostui entistä kireämmäksi: vain noin 40 prosenttia hakijoista voitiin rahoittaa.

Professoripoolista apurahaa ovat voineet hakea suomalaisyliopistoissa työskentelevät professorit kaikilta tieteenaloilta. Poolin tarkoituksena on professoreiden tutkimusmahdollisuuksien lisääminen. Vuoden 2015 hakukierros oli professoripoolin viimeinen. Säätiöt rahoittivat vuosina 2011–2015 toiminutta hanketta runsaalla yhdellätoista miljoonalla eurolla.

Professoripoolin verkkosivut

LR