Sadat pysähtyivät yliopiston messuosastoille

07.10.2013

Turun yliopiston messuosastot Turun Kirja- ja tiedemessuilla pysäyttivät paikalleen pidemmäksikin hetkeksi useita satoja messuvieraita. Kaikkiaan yliopiston kirja- ja tiedmessuoastot silmäili lähes 22 000 messuvierasta.

​Turun yliopistolla oli oma osastonsa niin kirja- kuin tiedemessuillakin. Tiedemessuilla vuoden teema – pelit ja oppiminen – näkyi vahvasti, ja myös houkutteli väkeä puoleensa.

Teltan suojissa pelaajat pääsivät kokeilemaan viime kesänä Lasten yliopiston pelileirillä tehtyjä pelejä.

Isänsä Laurin kanssa messuille saapunut Sini Marjamaa ihastui Lasten yliopistolaisten peleihin.

– Suosikkini on donitsipeli, yhdeksäsluokkalainen tyttö kehaisi.

Rieskalahdenkoulun kahdeksasluokkalaiset olivat tulleet messuille äidinkielen opettajan kanssa. Jasmiina Kant ja Sarah Abi Moshleh viihtyivät yliopiston peliteltassa.

– Kiva, että lapset ja nuoret ovat päässeet tekemään pelejä, totesi Kant. Peleistä paras oli heidän mielestään väreillä leikkivä Shidi.

Myös vanhempaa väkeä kiinnosti lasten yliopiston ja siellä tehdyt pelit. Muuan eläkeläinen mietiskeli, miten koneista on tullut poikien valtakuntaa, kun konekirjoitus ja toimistotyöt olivat perinteisesti tyttöjen hommia.

Turun yliopiston tiedemessuosaston naapurissa ollut Tietolava veti puoleensa kuulijoita, kun lavalle astuivat tieteentekijät. Aiheina olivat muun muassa pelit ammatinvalinnan apuna, muistin harjoittaminen ja kielen oppimisen haasteet.

Ammattina pelit. Haluatko pelisuunnittelijaksi vai pelitutkijaksi? -keskustelu keräsi Tieto-lavan edustan täyteen kiinnostuneita. Toimituspäällikkö Tuomas Koivulan (vas.)  johdolla keskustelemassa olivat Tactic-peliyrityksen luova päällikkö Kati Heljakka ja informaatioteknologian professori Tapio Salakoski.

– Pelisuunnittelussa kyky kertoa tarinoita korostuu, suunnittelu on mielikuvitus- ja tarinatyötä. Mielikuvitukset ja  kyvyn katsoa asioita toisin lisäksi pelisuunnittelija tarvitsee käsikirjoittamistaitoja, perustietoja graafisesta suunnittelusta ja tekniikan osaamista, Heljakka summasi.

Salakoski oli pelitutkimuksenpuolella pitkälti samoilla linjoilla. Hänen mukaansa tutkimus on myös suunnittelua, sillä tutkimuksessa rakennetaan ja kehitetään uutta jo olemassa olevien pohjalta, etsitään uusia tapoja ja ratkaisuja.

Sunnuntaisessa keskustelussa vararehtori Riitta Pyykkö johdatti tutkija Tomi Jaakkolan, professori Erno Lehtisen ja yliopistolehtori Mikko-Jussi Laakson kanssa siitä, mitä tapahtuu kun koulu digitalisoituu.

Käytävän toisella puolella Irma Warinowski ja toisen koneen äärellä Tuija Laaksonen ja Annika Kunnasvirta pääsivät kokeilemaan, millainen Turun yliopistossa sähköisiä ylioppilaskirjoituksia ajatellen luotu Ville-järjestelmä on. Kahdeksasluokkalainen Irma totesi ohjelman vaikuttavan kivalta ja kiitteli ohjelmaa siitä, että sen avulla välttyy kirjoitusvirheiltä. Tuijaa ja Annikaa kiinnosti enemmän kokeen sisältö, he halusivat testata, vieläkö ylioppilasaikaiset taidot ovat tallella. Kokeiluja seurasivat Anu Warinowski, Einari Kurvinen ja Olli-Pekka Kangas.

Teksti: Viliina Tolvanen, Erja Hyytiäinen
Kuvat: Hanna Oksanen, Erja Hyytiäinen