Sädekehäilmiö-installaatiossa yhdistyvät moderni teknologia ja kuvataide

22.11.2013

Sädekehäilmiö on käyttäjänsä kanssa vuorovaikutteinen mediainstallaatio. Nykyteknologiaa hyödyntävä teos yhdisti Turun yliopiston kuvataiteen yliopisto-opettaja Olli-Pekka Kankaan ja Innovaatiot ja yrityskehitys (BID) -keskuksen tekniikan asiantuntijat. Teoksessa nivoutuu yhteen huolellisesti hiottu teknillis-taiteellinen visio, suunnittelu ja toteutus.

​BIDin projektipäällikkö Samu Vuorela käyttää Sädekehäilmiö-installaatiota tutkimusavustaja Leo Sakarin ja kuvataiteilija Olli-Pekka Kankaan seuratessa taustalla.

​Sädekehäilmiö on osa kuvataiteilija Olli-Pekka Kankaan laajempaa joulunäyttelyä. Näyttely on esillä 22.11.2013–5.1.2014 Galleria Bernerissä, Vanhalla Raatihuoneella.

Teos sai inspiraation kipinän, kun Kangas osallistui BID-keskuksen toteuttaman SensiLAB-ohjelman Toy Thursday -tapahtumaan Koneteknologiakeskuksessa. Leap Motion -elesensorin esittely sai Kankaan visioimaan toteutettavaa sovellusta.

– Kun Kangas tutustui laboratoriossamme laitteeseen ja sen avulla tapahtuvaan eleohjaukseen hän tiedusteli, että voiko näytölle yhdistää elävää videokuvaa ja virtuaalisia elementtejä. Vastasin, että teknisesti asia on hyvinkin yksinkertainen. Tästä yhteistyömme käytännössä alkoi, kertoo BID-keskuksen projektipäällikkö Samu Vuorela.

Yhteistyössä poikkeuksellista on tekniikan ja taiteellisen vision yhdistämisen lisäksi aikataulu, jolla toteutus valmistui. Taiteellinen suunnittelu alkoi lokakuun alussa ja tekninen toteutus valmistui marraskuun puolivälissä.

– Hankkeissamme on ennakkoluulottomasti tutkittu uusien teknologioiden soveltamista monilla eri alueilla. BIDin tutkimusavustaja Leo Sakari oli jo aiemmin kehittänyt sensorin ja siihen liittyvien rajapintojen sovelluksia, joten kynnys tekniselle toteutukselle oli matala, kuvailee BID-keskuksen erikoistutkija Teijo Lehtonen.

Sakarin mukaan mediainstallaation tekninen toteutus kohdistui pitkälti käyttöliittymän eli eleohjauksen kehittämiseen.

– Eleohjauksen pitää olla sulavan helppokäyttöinen, jotta teoksen ja käyttäjän välinen vuorovaikutus olisi ihanteellinen. Myös teoksen virtuaalisen elementin täytyy näyttää hyvältä, Sakari kertoo.

Teoksen tekniikan, laitteiston ja asennuksen on mahdollistanut SensiLAB-ohjelma. Se edistää uusien teknologioiden soveltamista eri liiketoiminta-alueiden välillä. Ohjelmaa toteuttaa BID-keskus yhteistyössä Turku Science Park Oy:n kanssa.

Lisätietoja:

>> SensiLAB-ohjelma

Haluatko tutustua uusia teknologioita hyödyntäviin laitteisiin ja niiden moniin käyttötarkoituksiin? SensiLAB-ohjelman kaikille avoin Toy Thursday -tapahtuma järjestetään joka viikko torstaisin kello 14–16 Koneteknologiakeskus Turku Oy:n tiloissa Lemminkäisenkadulla. Paikan päällä esitellään popularisoivasti uusia teknologioita hyödyntäviä laitteita, esimerkiksi uusia virtuaalilaseja ja 3D-skannausta.

sadekehailmio2-480p.jpg
 HA