Säiliöaluskuljetusten turvallisuus ja meriympäristön suojelu vaatii aktiivisuutta

27.02.2018

​​Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi toimii valvonnan ja sääntelyn toimissa, joilla varmistetaan kuljetusten, alusten ja satamien turvallisuus. Trafi tekee viiden vuoden välein selvityksen kemikaalien säiliöaluskuljetuksien määrästä.

Tiesitkö että vaarallisten aineiden aluskuljetusten osuus Suomen satamien kaikista aluskuljetuksista vuonna 2012 oli noin 40 %? Uuden selvityksen analyysi on tällä hetkellä kesken, mutta erityisasiantuntija Jyrki Vähätalo valottaa määrän vaihteluun liittyviä osatekijöitä.

- Talouskasvu vaikuttaa kemikaalien aluskuljetuksien määrään vain osittain. Eniten se näkyy uusien kemikaalien tuonnissa ja viennissä, kun teollisuuden tarpeet joko meillä Suomessa tai muualla maailmassa muuttuvat, hän kertoo.

Muutosta tapahtuu myös haitallisten kemikaalisäiliöaluskuljetuksien turvallisuudessa.

- Ollaan koko ajan menossa parempaan suuntaan vaikka pahoja onnettomuuksia tapahtuukin yhä maailmalla, kuten tammikuussa Itä-Kiinan merellä tapahtunut säiliöaluksen ja rahtilaivan törmäys, Vähätalo pohtii.

Erityistä kiitosta Vähätalolta saavat uudet toimijat jotka ovat lähteneet viime vuosina mukaan merikuljetusten turvallisuuden ja sen ympäristöystävällisyyden lisäämiseksi.

- Ala on kehittynyt paljon ja nopeasti. Tärkeää olisikin se, että merenkulun eri toimijat olisivat aktiivisesti mukana.

Jyrki Vähätalo luennoi 20. maaliskuuta 2018 Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksen Kemikaalisäiliöaluskuljetukset-koulutuksessa.

Teksti: Ellinoora Havaste
Luotu 27.02.2018 | Muokattu 27.02.2018