Sairaudet ja poikkeavuudet kiinnostivat oppilashuoltoa

13.12.2012

Opaskirjoissa kerrottiin, miltä terve oppilas näyttää ja miten hän käyttäytyy, professori Arto Jauhiainen sanoi Joel Kivirauman 60-vuotisjuhlaseminaarissa ”rajankäyntejä – normaaliuden, erilaisuuden ja poikkeavuuden tulkintoja ja määrittelyä”.

​Professori Kivirauma tutkii häneltä salassa tehtyä Rajankäyntejä-teosta.

​Jauhiainen kertoi menneiden vuosikymmenien oppilashuollon opaskirjoissa kerrottaneen myös, mihin ruumiinosiin vitsalla tulee tähdätä.

– Hiljalleen oppilashuolto muuttui normaaliuden tavoitteluksi. Apukouluun passittamisen tarkoituksena oli tavoitella normaaliuden hallitsemaa maailmaa. Liika poikkeavuus tuli karsia.

Oppilashuollon 2000-lukua on leimannut turvallisuuden korostaminen ja projektit.

Onko vammoista puhuminen sortoa?

Kriittisessä vammaistutkimuksessa on noussut esille malli, jossa kaikesta ihmisten erottelusta luovutaan. Ongelmallisiksi nähtyjä kahtiajakoja ovat esimerkiksi heterot / homot ja vammainen / vammaton.

– On esitetty, että vammoista puhuminen on vain yksi sorron muoto, professori Simo Vehmas sanoi.

Vehmas kuitenkin huomautti, että ehdotetulla puhetavalla on myös eettisiä ja sosiaalipoliittisia ongelmia. Jos ihmisten luokittelu kielletään, miten taataan yhteiskunnan resurssien oikeudenmukainen jakaminen?

Tulevaisuus on oppimista

Professori Heikki Silvennoinen käsitteli puheenvuorossaan Euroopan unionin määrittelemää elinikäistä oppijaa.

– Kyse on asiakirjojen vastauksesta globaalin kilpailun aiheuttamille paineille.

Unionin asiakirjat piirtävät kuvan mallikansalaisesta, tulevaisuuden eurooppalaisesta ihmistyypistä, joka ei tyydy alkuperäisen opiskelurupeaman tarjoamaan koulutukseen.

Puheenvuorot olivat osa professori Joel Kivirauman 60-vuotisjuhlaseminaaria ”Rajankäyntejä – normaaliuden, erilaisuuden ja poikkeavuuden tulkintoja ja määrittelyä”. Tilaisuuden päätteeksi Kiviraumalle luovutettiin häneltä salassa tehty Rajankäyntejä-kirja.

Kasvatustieteiden professori Joel Kivirauma on pitkän uransa aikana tutkinut niin erityispedagogiikkaa, koulutuspolitiikkaa, kasvatussosiologiaa kuin kasvatuksen historiaa.

Kuva: Katja Kontu

Teksti: Katja Kontu, Jouko Luhtala