Salaliittoteorioiden tutkimus voi auttaa ylläpitämään yhteiskuntarauhaa

03.03.2016

Salaliittoteoriatutkimuksen paljastamat asiat voivat olla yhteiskunnallisesti merkittäviä.

Lee Basham on yksi maailman johtavia tutkijoita salaliittoteorioiden filosofisessa tutkimuksessa.

Filosofian laitoksen 1. maaliskuuta järjestämässä Conspiracy Afternoon -seminaarissa pohdittiin salaliittojen ja salaliittoteorioiden tutkimista.

– Jos salaliiton paljastaminen vaarantaisi merkittävästi yhteiskunnan valtarakennelmia, media ja päättäjät mieluummin salaavat tai jättävät asian huomioimatta, toteaa South Texas Collegen filosofian professori Lee Basham.
Basham ja poliittisen filosofian tutkija Matthew Dentith luennoivat Turun yliopistossa salaliittoteorioiden tutkimuksesta. Bashamin mukaan poikkitieteellisellä tieteenalalla filosofin tehtävä on ymmärtää perustavanlaatuisesti kuinka salaliittoteoriat toimivat.
Yhteiskuntarakenteita horjuttava totuus on myrkyllinen niille, jotka hyötyvät valtarakennelman pysyvyydestä. Silloin totuus on parempi sivuuttaa, vaikka todisteet olisivatkin selvät.
– Yhdysvaltain kokoisessa suurvaltiossa todellisetkin salaliitot jäävät helposti teorioiksi, kun yhteiskunnan elinvoimaisuudesta halutaan eheä kertomus. Ongelma ei ole yhtä huolestuttava pienemmissä yhteisöissä, joissa tiedon salaaminen on vaikeampaa, Basham sanoo.

Salaliittoteoriatutkimus on ajankohtainen aihe Suomessa

Turun yliopiston käytännöllisen filosofian professori Juha Räikän mukaan salaliittoteorioiden tutkimus voi auttaa ylläpitämään yhteiskuntarauhaa. Hulluimmille salaliittoteorioille on helppo naureskella, mutta niiden avulla löytyvä totuus saattaa olla yhteiskunnallisesti merkittävää. On kuitenkin pystyttävä arvioimaan, perustuuko salaliittoteoria tietoon vai pelkkiin kuulopuheisiin.
– Monet salaliittoteoriat saavat osakseen laajaakin hyväksyntää yhteiskunnassa. Esimerkiksi pakolaiskriisin johdosta suomalaiseen arkielämään on hivuttautunut salaliittoteorioita organisoidusta ja massiivisesta etnisten ryhmien rikollisuudesta. Tämänkaltaisilla teorioilla voi olla ilmeisen vakavia haittavaikutuksia, Räikkä pohtii.
Conspiracy Afternoon -seminaarin lisäksi Turun yliopiston filosofian oppiaine on mukana salaliittoja ja salaliittoteorioita tutkivassa COST-hankkeessa. Poikkitieteellinen hanke käynnistyy 1. huhtikuuta Brysselissä.

Teksti: Ellinoora Havaste
Kuva: Ellinoora Havaste