Sata vuotta täyttävä Yliopistoseura osallistui yliopiston varainhankintaan jäsenkampanjalla

15.06.2017

Turun Suomalainen Yliopistoseura täyttää marraskuussa 2017 sata vuotta. Juhlavuotensa kunniaksi seura järjesti toukokuussa jäsenkampanjan, jonka aikana liittyneiden henkilö- ja yhteisöjäsenien ensimmäisen vuotuisen jäsenmaksun seura nyt lahjoittaa Turun yliopistolle.

​Kuvassa Yliopistoseuran hallituksen jäsen profesori Kaisa Linderborg, seuran koordinaattori Eeva-Maria Soikkanen, hallituksen jäsen professori Marja-Liisa Helasvuo, seuran varapuheenjohtaja professori Pekka Vallittu, Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen ja seuran hallituksen jäsen hallintojohtaja Terhi Mäki

​Seura lahjoittaa jokaisen kampanjan aikana liittyneen henkilöjäsenen tai yhteisöjäsenen ensimmäisen jäsenmaksun Turun yliopiston varainhankintaan. Tavallinen jäsenmaksu on 25 euroa vuodessa henkilöltä, yhteisöjäsenille vuosimaksu 250 euroa. Henkilön ainaisjäsenyys on 250 euroa.

Kampanjan aikana Yliopistoseura sai 103 henkilöjäsentä, 9 ainaisjäsentä ja 6 yhteisöjäsentä.  Yhteensä lahjoitussumma on 6 325 euroa.
Yliopistoseura perustettiin vuonna 1917 organisoimaan varojen keräys suomalaisen yliopiston perustamiseksi Turkuun. Vuonna 1920 Yliopistoseura perusti ensimmäisen suomenkielisen yliopiston, Turun yliopiston.

Seuran varapuheenjohtaja Pekka Vallittu toteaa, että Turun Suomalaisen Yliopistoseuran jäsenmäärä ja sen merkitys Turun yliopistolle on vaihdellut vuosisataisen historian aikana.

‒ Pienimmillään jäsenmäärä on ollut 1960, jolloin harkittiin jopa seuran lakkauttamista. Jäsenmäärä kasvoi ennätykseensä, noin 2 500 jäseneen, vuonna 1977.  Tänä vuonna toteutetun jäsenhankintakampanjan jälkeen on jäsenmäärä 1 239. Seura on lahjoittanut tämän vuoden uusien jäsenten jäsenmaksutuoton Turun yliopiston varainkeruuseen. Taloudellinen tuki yliopistolle on seuran toinen tarkoitusperä pääasiallisen ‒ ja nykyään tärkeimmän ‒ tarkoituksen ollessa tukea yliopistoa aatteellisesti, Vallittu toteaa.

Seuran tehtävä on tukea Turun yliopistossa tehtävää tiedettä jakamalla opiskelijoille apurahoja ja tutkijoille väitöskirjapalkintoja. Tavoitteena on tukea Turun yliopiston eri tieteenaloja ja tutkintoja.

>> Tutustu Yliopistoseuran toimintaan ja liity jäseneksi: http://yliopistoseura.utu.fi/

Kuva: Hanna Oksanen

Luotu 15.06.2017 | Muokattu 15.06.2017