Saudiarabialaiset opettajat tulevat Suomeen oppimaan maailman parhailta opettajilta

05.10.2016

Yhteensä jopa tuhat saudiarabialaista opettajaa tulee tutustumaan suomalaiseen opetustyöhön. Ensimmäinen sadan opettajan ryhmä saapuu Suomeen lähikuukausina.

​Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen vieraili Saudi-Arabiassa 3–4.10. edistämässä suomalaisen koulutusosaamisen myyntiä. Vierailun päätteeksi Saudi-Arabian opetusministeri Ahmad bin Muhammad al Issa ilmoitti, että ministeriö lähettää Suomeen yhteensä jopa tuhat opettajaa tutustumaan suomalaiseen opettajatyöhön.

Tarkoituksena on oppia soveltamaan maailman parhaiksi koettujen suomalaisia opetusohjelmia, -menetelmiä ja -käytäntöjä Saudi-Arabiassa.  Opettajien koulutus ja koulutusjärjestelmän reformi on Saudi-Arabian suuren "Visio 2030" - uudistusohjelman ytimessä.

Ensimmäinen 80–100 opettajan ryhmä saapuu Suomeen kuuden kuukauden pituiseen koulutukseen lähikuukausina.

Koulutuksen järjestävät Finland University, Helsingin yliopisto ja mahdollisesti myös Oulun yliopisto.  Finland University on Itä-Suomen, Tampereen ja Turun yliopistojen yhteinen koulutusvientiyhtiö.

Käytännön opetustyöhön tutustuminen ja opetuskäytäntöjen oppiminen tapahtuu kouluttajaopettajien ohjauksessa Finland Universityn osakasyliopistojen normaalikouluissa sekä Espoon kaupungin kouluissa. Koulutukseen liittyy myös intensiivinen Englannin kielen opetusjakso.

>> Finland University
>> UTU Exports Turun yliopiston koulutusviennin blogi