Science Outreach tutustuttaa lukiolaiset ja yläkoululaiset tieteeseen

29.03.2016

Turun yliopiston tohtorikoulutettavista, maisteriopiskelijoita ja alumneista koostuva ryhmä järjestää lukiolaisille ja yläkoululaisille luentoja, vierailuja ja työpajoja, joissa oppilaat pääsevät perehtymään tieteen tekemiseen. Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiolaiset vierailivat 22.3.2016 BioCityssä tutustumassa biotekniikan tutkimukseen ja laboratoriotyöskentelyyn.

​Henna Päkkilä kierrätti lukiolaisia laboratoriotiloissa ja tutustutti heidät työvälineisiin, -tehtäviin ja -menetelmiin.

​Lukiolaiset kuuntelevat keskittyneesti, kun biotekniikan yliopistolehtori Henna Päkkilä ja yliopisto-opettaja Henna Savela kertovat, että biotekniikka yhdistyy niinkin arkisiin asioihin kuin ruoan, lääkkeiden ja vaatteiden valmistukseen. Kierros BioCityssä on osa lukiolaisten biologiankurssia.

– Potilasläheistä diagnostiikkaa kehitetään, jotta kaikille voitaisiin tarjota hyvä terveydenhoito asuinpaikasta riippumatta. Voimme kehittää eri olosuhteisiin esimerkiksi helppoja, nopeita ja edullisia testejä, jotka vastaavat laboratorioissa tehtyjä testejä, Päkkilä kertoo esimerkkinä biotekniikan osastolla tehtävästä tutkimuksesta.

Esitys herättää opiskelijoissa muutamia kysymyksiä. Yksi haluaa tietää, miksi tietyt hoitokeinot ovat parempia muihin verrattuina. Toista kiinnostaa, millaiset ovat biotekniikan alan työllistymismahdollisuudet.

– Työllistymismahdollisuuksien voi sanoa olevan keskimääräistä paremmat. Meiltä työllistytään esimerkiksi tutkijoiksi, opettajiksi ja yrityksiin, Päkkilä vastaa.

– Vierailu oli mielenkiintoinen. Oli kiva nähdä, millaisia erilaisia juttuja täällä voi tehdä, totesi lukiolainen Maisa Heikura (oik.) BioCityn tutustumiskierroksesta.

Tieteestä halutaan tehdä helposti lähestyttävää

Science Outreach -projekti käynnistyi viime syksynä, kun tieteen popularisoinnista kiinnostunut ryhmä huomasi, että koulut ovat innokkaita tekemään yhteistyötä heidän kanssaan. Projektilaiset haluavat näyttää oppilaille, mitä tieteen tekeminen tarkoittaa käytännössä.

– Haluamme tehdä tieteestä helposti lähestyttävää ja jokapäiväistä. Kouluissa oltiin iloisesti yllättyneitä siitä, että yliopisto tarjoaa heille tällaista yhteistyötä, Tuomas Kaukoranta toteaa.

Science Outreach on järjestänyt yläkoululaisille koodikoulun ja lukiolaisille luentoja esimerkiksi DNA-tekniikasta, lääketieteellisestä diagnostiikasta, etiikasta ja biopolttoaineteknologiasta. Projektilaiset kokevat, että tieteen merkitystä on tärkeää tehdä näkyväksi etenkin tässä yhteiskunnallisessa tilanteessa.

– Haluaisin, että tästä tulisi jatkuva projekti, jonka uudet opiskelijat voisivat ottaa haltuun meidän jälkeemme. Projektista on hyötyä myös meille itsellemme, sillä saamme kokemusta opettamisesta ja tieteen popularisoinnista, Gayathri Murukesan sanoo.

Natalia Pakharukova, Timo Valta, Siina Alaranta, Tuomas Kaukoranta ja Gayathri Murukesan haluavat Science Outreach -projektin avulla näyttää oppilaille, miten tiedettä tehdään käytännössä.

Aiheeseen liittyen

Teksti ja kuvat: Jenni Valta