Seminaarissa keskusteltiin Saaristomeren suojelun haasteista ja mahdollisuuksista

25.04.2018

Turun yliopistossa järjestettiin keskiviikkona 25.4.2018 seminaari, jonka teemana oli Saaristomeren ja Itämeren suojelu.

​Ympäristöjohtaja Liisa Pietola Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:sta puhui seminaarissa niistä maa- ja metsätalouden vesiensuojelutyön haasteista, joita muuttuva ilmasto asettaa merensuojelulle.

– Tärkeintä on muistaa se, että ilmastonmuutos tuo lisää sateita, jolloin täytyy kiinnittää huomiota siihen, minne maatalouden valumavedet ohjataan. Kuivauksella on erityisen suuri merkitys siinä ilmastossa, joka on tulossa. Kukaan maanviljelijä ei pysty huolehtimaan tästä yksin, vaan asian hoitaminen vaatii yhteistyötä, Pietola totesi puheenvuorossaan.

Suomen ympäristökeskus SYKE:n tutkija Liisa Saikkonen kertoi tilaisuudessa merenhoitosuunnitelman toimenpideohjelmasta, jonka tarkoituksena on toimenpiteiden hyötyjä ja kustannuksia analysoimalla vähentää meriympäristöön kohdistuvia ihmisen toiminnasta aiheutuvia paineita ja parantaa meriympäristön tilaa. John Nurmisen Säätiön asiamies Annamari Arrakoski-Engardt toi puheenvuorossaan esiin keinoja Itämeren pelastamiseksi.

Seminaari oli toinen osa Turun yliopiston Saaristomeri-seminaarisarjassa, joka saa jatkoa syksyllä 2018.

Liisa Pietolan mukaan Itämeren sisäinen kuormitus on osoittautunut merkittäväksi meren toipumista hidastavaksi tekijäksi, mutta elpymistä hidastaa myös muuttuva ilmasto, jossa valumavesiä on entistä vaikeampi hallita.

Tilaisuuden puheenjohtajana toimi Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen.

>> Katso video: Mitä toimenpiteitä Saaristomeren suojelu edellyttää?

Teksti ja kuvat: Jenni Valta

Luotu 25.04.2018 | Muokattu 25.04.2018