Sidosryhmät kokoontuivat hoitotieteen laitoksella

06.06.2018

Sidosryhmätapaamisen osallistujia

​Turun yliopiston hoitotieteen laitos järjesti 5.6.2018 tapaamisen sidosryhmiensä edustajille. Paikalla oli yhteistyökumppaneita niin TYKS:istä, Turun kesäyliopistosta, Turun kaupungin hyvinvointitoimialalta, Turun ammattikorkeakoulusta, Metropoliasta, Turun ammatti-instituutista kuin Turun yliopiston lääketieteellisestä tiedekunnasta ja muiltakin laitoksilta. Sidosryhmät oli kutsuttu paikalle perinteiseen sidosryhmätapaamiseen, jossa keskeistä on kehittää ja uudistaa yhteistyötä. Kokoontumisella oli toinenkin tarkoitus: laitoksen 30-juhlavuotishistoriikin julkistus.

Yli 400-sivuinen teos ”Hoitotiedettä 30 vuotta Turun yliopistossa – uuden tieteenalan synty ja vakiintuminen” kokoaa sanoin ja kuvin yhteen laitoksen ja koko tieteenalan historian Turun yliopistossa vuodesta 1986 aina 30-vuotisjuhlavuoteen 2016 asti. Julkaisun ovat kirjoittaneet Helena Leino-Kilpi, Maija Hupli, Anna Mäkinen ja Leena Salminen yhdessä laitoksen henkilökunnan ja monien laitokselta valmistuneiden kanssa. Sidosryhmätapaamisessa julkaisu ojennettiin ensimmäistä kertaa julkaisun kirjoittajatiimin ulkopuolelle. Tapaamiseen tulleet sidosryhmien edustajat saivat kukin mukaansa yhden kappaleen upouutta julkaisua laitoksen johtajan, professori Helena Leino-Kilven signeeraamana.

”Nyt julkaistu 30-vuotishistoriikki on hieno kuvaus laitoksen ja koko tieteenalan 30-vuotisesta historiasta Turussa. Siitä käy hyvin ilmi millaisiin tuloksiin voi omistautuneisuudella, intohimolla ja kovalla työllä yltää.” toteaa professori Helena Leino-Kilpi ylpeänä. Koko prosessia vetänyt yliopistonlehtori Leena Salminen ylistää myös kovan työn saavutuksia: ”Kaikkeen sitä kykeneekin vaikkei historioitsija olekaan. Oli tämä melkoinen prosessi, työläs, mutta toisaalta myös hyvin antoisa. Hauska oli muistella kaikkia niitä hetkiä, joita muun muassa vanhoista valokuvista mieleen taas muistui.” Ilman yliopistonlehtori Maija Huplin pohjatonta tietovarantoa olisi moni asia jäänyt epäselväksi. Toteutuksessa tiiviisti mukana ollut laitoksen IT-tukihenkilö/opetusteknologi Anna Mäkinen naurahtaa myös, että ”Historiikin kirjoittamisesta voisi kirjoittaa oman historiikin. Saattaa olla, että muutama valokuva tuli prosessin aikana skannattua. Hienoa nähdä valmis teos viimein tässä.”

Luotu 06.06.2018 | Muokattu 06.06.2018