Siirtolaisinstituutti palkitsi historia-alan vaikuttajia

19.08.2014

Siirtolaisuusinstituutti myönsi vuoden 2014 John Morton -palkinnon Keijo Virtaselle, Auvo Kostiaiselle, Reino Kerolle ja Olavi Koivukankaalle.

​Palkinto myönnettiin Siirtolaisuusinstituutin 40-vuotisjuhlien yhteydessä Turussa 15. elokuuta. Kuvassa vasemmalta Reino Kero, Olavi Koivukangas, Auvo Kostiainen ja Keijo Virtanen.

​Palkinnon saajat ovat yhdessä ja erikseen tehneet mittavan elämäntyön siirtolaisuustutkimuksen ja -opetuksen parissa. Palkintoperusteluissa todetaan, että palkittujen ansiosta on syntynyt siirtolaisuustutkimuksen ns. Turun koulukunta.

– Palkittujen ansiosta suomalainen kaukosiirtolaisuus on hyvin tutkittu ja dokumentoitu. He ovat tehneet myös mittavan elämäntyön vaaliessaan tutkimusperinteen säilymistä ja kehittymistä Turussa.

Professori Keijo Virtanen on toiminut Turun yliopiston rehtorina vuosina 1997–2012. Hän on toiminut Turun yliopiston kulttuurihistorian professorina vuoteen 2012. Keijo Virtanen tunnetaan erityisesti amerikansuomalaiseen siirtolaisuuteen liittyvistä tutkimuksistaan.

Professori Auvo Kostiainen on toiminut Turun yliopiston yleisen historian professorina vuoteen 2014 asti. Viran erityisalueena oli Euroopan ulkopuolisten alueiden ja varsinkin Pohjois-Amerikan historia. Hän on ollut kehittämässä voimakkaasti Turun yliopistossa annettavaa monikulttuurisuusopetusta.

Professori Reino Kero on toiminut Turun yliopiston yleisen historian lehtorina ja professorina vuoteen 2002. Hänet tunnetaan erityisesti amerikansuomalaiseen siirtolaisuuteen liittyvistä tutkimuksistaan.

Professori Olavi Koivukangas toimi vuosina 1974–2009 Siirtolaisuusinstituutin johtajana.  Hänet tunnetaan erityisesti australiansuomalaisiin liittyvistä tutkimuksistaan.

Siirtolaisuusinstituutti on jakanut John Morton -tunnustuspalkintoa vuodesta 2011 ansioituneelle suomalaisen siirtolaisuuden ja muuttoliikkeiden tutkijalle, dokumentoijalle tai muulle vaikuttajalle.

TK
Kuva: Siirtolaisuusinstituutti