Siitepölypäiväkirja voi tarjota helpotusta allergiaoireiden ehkäisyyn

11.06.2013

Siitepölypäiväkirja on verkossa toimiva maksuton sovellus, jolle haetaan uusia aktiivisia käyttäjiä. Kansainvälisen palvelun Suomen-osuudesta vastaa Turun yliopiston aerobiologian yksikkö.

​Koiranheinä on yleinen alkukesän siitepölyoireiden aiheuttaja.

​Joka viides suomalainen kärsii siitepölyallergiasta. Koivun ja heinien siitepöly ovat suurimpia oireiden aiheuttajia. Siitepölyt aiheuttavat pääasiassa allergista nuhaa, mutta joskus myös keuhko-oireita, kuten yskää ja hengityksen vinkumista.

– Tänä vuonna koivun siitepölykausi jäi poikkeuksellisen heikoksi, mutta heinät aloittivat kukintansa tavallista aiemmin, tutkija Annika Saarto Turun yliopiston aerobiologian yksiköstä kertoo.

Aerobiologian yksikkö tiedottaa koko Suomen siitepölytilanteesta päivittäin siitepölykauden ajan. Siitepölyn keräyspisteitä on yhdeksällä paikkakunnalla Helsingistä Utsjoelle.

Päiväkirjan käyttö tehostaa hoidon suunnittelua

Siitepölyallergiasta kärsiville apua oireiden ehkäisyyn tarjoaa osaltaan siitepölypäiväkirja. Se on netissä toimiva ilmainen palvelu, jonne voi tallentaa havaintoja omista oireista ja verrata niitä todettuihin ilman siitepölymääriin. Päiväkirja löytyy osoitteesta www.pollendiary.com

Päiväkirjaan lisätään havaintoja omista oireista. Tietokoneohjelma laskee oiretiedoista kuvaajan, josta voi seurata, miten oireet ovat yhteydessä siitepölymääriin.

– Tietoja voi käyttää arvioidakseen omaa herkkyystasoaan ja keskustellakseen oireiden hoidosta yhdessä allergiaa hoitavan lääkärinsä kanssa, Saarto kertoo.

Rekisteröitymiseen riittää sähköpostiosoite

Siitepölypäiväkirjaan on rekisteröitynyt jo reilut 2500 käyttäjää.

– Heistä lähes tuhat täyttää ja käyttää siitepölypäiväkirjaa aktiivisesti. Toivomme palvelulle runsaasti lisää käyttäjiä.

Päiväkirjaan liittyvän tutkimuksen tavoitteena on kerätä tietoa allergiaoireista, jotta voitaisiin täsmentää eri allergiakasvien oirekynnysarvoja ja kehittää siitepölytiedotteita. Palvelu on tarkoitettu kaikille siitepölyallergiasta kärsiville. Käyttäjäksi rekisteröidytään nimettömänä, tarvitaan vain toimiva sähköpostiosoite.

>> Siitepölypäiväkirja verkossa: www.pollendiary.com

>> Aerobiologian yksikkö