Sirpa Jalkanen Academia Europaean jäseneksi

04.11.2013

Immunologian professori Sirpa Jalkanen on kutsuttu Academia Europaean jäseneksi. Eurooppalainen, valtionrajat ylittävä ja kaikki tieteenalat yhdistävä akatemia kutsuu uusia jäseniä tarkan arvioinnin pohjalta. Jalkanen on neljäs Turun yliopiston tutkija akatemiassa.

Sirpa Jalkasen tutkimusalaa ovat biolääketieteet ja kliiniset lääketieteet.

Jalkanen on maailman johtavia ihmisen immuunipuolustusjärjestelmän lymfosyyttien liikkumismekanismien tutkijoita. Hänen tutkimusryhmänsä odotetaan tuottavan uraauurtavia tuloksia tällä erittäin tärkeällä biolääketieteen alalla, erityisesti autoimmuunitautien hoidossa sekä syövän leviämisen ehkäisyssä.

Turun yliopistossa työskentelevä Jalkanen aloittaa vuoden vaihduttua kolmannen kautensa  akatemiaprofessorina. Hän johtaa Suomen Akatemian Ihmisen puolustusmekanismit -huippuyksikköä. Huippuyksikkö selvittää virusten, bakteerien ja syöpäsolujen liikkumismekanismeja ja sitä, miten normaalisti toimiva puolustusjärjestelmä pystyy tekemään ne toimintakyvyttömiksi. Akatemiaprofessorina Jalkanen tutkii mekanismeja, jotka säätelevät solujen siirtymistä imusolmukkeisiin ja niistä ulos.

Vuonna 1988 perustetun Academia Europaean jäseneksi voi päästä ainoastaan vertaisryhmän ehdotuksesta, jonka jälkeen akatemia tutkii jäseneksi ehdotetun meriitit. Lopullisen valinnan tekee akatemian valtuuskunta. Tällä hetkellä jäseniä on noin 2 300. Jäsenistä Nobel-palkinnon on saanut 38 henkilöä, useat heistä olivat jo palkinnon saadessaan akatemian jäseniä.

Akatemian jäsenenä Turun yliopistosta on aiemmin ollut maantieteen professori, akateemikko Olavi Granö sekä tällä hetkellä jäsenenä toimivat matematiikan professori Juhani Karhumäki sekä matematiikan professori, aketeemikko Arto
Salomaa.

Academia Europaean jäsensivustolta: