Sirpa Jalkaselle EU:n Women Innovators -kilpailun toinen palkinto

11.03.2016

Akateemikko, akatemiaprofessori Sirpa Jalkaselle on myönnettiin 10.3. toinen palkinto EU Prize for Women Innovators -tunnustuskilpailussa.

​Jalkasen saama palkinto on arvoltaan 50 000 euroa. Palkinto myönnetään eurooppalaisille naisille, jotka ovat onnistuneet hyödyntämään tieteellistä osaamistaan liiketoiminnassa ja perustaneet innovatiivisen yrityksen, jonka perustamisvaiheessa on hyödynnetty EU:n tutkimus- ja innovaatio-ohjelmia.

– Palkinnon osuminen kohdalle 64 ehdokkaan joukosta oli tietysti iloinen yllätys ja toisaalta valtavan iso tunnustus. Työni vaatii pitkäjänteisyyttä, ja olleenkaan aina ei voi tietää, onko oikealla polulla. Kun sitten niitä oikeita polkuja on löytynyt, tuntuu todella hyvältä, että myös muut antavat tehdylle työlle tunnustusta, Sirpa Jalkanen sanoo.

Jalkanen on akateemikko ja Turun yliopiston immunologian professori. Hän on tutkimuksissaan löytänyt ainutlaatuisia molekyylimekanismeja, jotka ohjaavat haitallista soluliikennettä. Hän on myös osoittanut, että kohdistamalla lääkeaineiden vaikutus näihin molekyyleihin voidaan ehkäistä haitallisia tulehduksia ja syövän leviämistä. Jalkanen on ollut mukana perustamassa kahta biotekniikkayritystä, BioTie Therapiesia ja Faron Pharmaseuticalsia, jotka ovat nyt listautuneet New Yorkin ja Lontoon pörsseihin.

Kilpailussa oli ehdolla myös Turun yliopiston lääketieteellisen solubiologian professori Pirkko Härkönen, jonka tutkimus hormonaalisen syövän alalla on auttanut löytämään kliinisesti käytettävän, Hormos-yrityksen kehittämän hormonilääkeaineen, ospemifeenin. Hänen tutkimustyönsä pohjalta on kehitetty myös Pharmatest-yrityksen tarjoamia esikliinisiä malleja, joilla testataan uusia lääkeyhdisteitä muun muassa rinta- ja eturauhassyövän hoitoon.

Ensimmäisen ja 100 000 euron arvoisen palkinnon sai portugalilainen Susana Sargento, jonka yritys kehittää ajoneuvoista WiFi-hotspotteja. Kolmannen palkinnon ja 30 000 euroa sai irlantilainen Sarah Bourke, jonka yritys kehittää ohjelmistoja kansainväliselle avaruusasemalle.

>> Aurora-lehti: Akateemikkoa ajaa eteenpäin halu löytää uutta

Tuomas Koivula