Sisäministeri Petteri Orpo on Turun yliopiston vuoden alumni

29.02.2016

Vuoden alumni -tunnustus myönnettiin sisäministeri Petteri Orpolle Turun yliopiston 96. vuosijuhlassa maanantaina 29.2. Turun Suomalainen Yliopistoseura ja Turun yliopisto myönsivät kunniamerkit lääkintöneuvos Sakari Alhopurolle ja akateemikko Sirpa Jalkaselle.

​Vuoden alumnin tunnustus myönnetään vuosittain Turun yliopiston kasvatille, joka on toiminnallaan edistänyt Turun yliopiston ja suomalaisen yhteiskunnan menestystä.

Sisäministeri Petteri Orpo valmistui valtiotieteiden maisteriksi Turun yliopistosta vuonna 2002 pääaineenaan taloustiede. Opiskeluaikanaan Orpo on toiminut Turun yliopiston ylioppilaskunnan pääsihteerinä vuosina 1994–1996.

Orpo on aktiivinen Turun yliopiston keskustelukumppani ja säilyttänyt tiiviit suhteet kotiyliopistoonsa. Yhteiskunnallisesti merkittävällä työllään Orpo on tukenut ja edistänyt Turun yliopiston tavoitteita koulutuksen, tutkimuksen ja yhteiskunnan kehittämiseksi sekä pitänyt esillä Turun yliopistoa.

– Turun yliopisto on valtakunnan kärkijoukkoa ja Varsinais-Suomen selkeä tukipilari. Henkilökohtaisesti entinen opinahjoni on tietenkin monien hyvien muistojen ja tärkeiden oppien aarreaitta. Kansantaloustieteen opinnot antoivat erittäin vahvan yhteiskunnallisesti yleissivistävän pohjan sittemmin yleispoliittiselle uralleni, Orpo totesi vuosijuhlapuheessaan.

Edellisvuosina Turun yliopiston vuoden alumnin tunnustuksen ovat saaneet alivaltiosihteeri Matti Anttonen, toimitusjohtaja Risto Lammintausta, kongressipäällikkö Sari Ruusumo ja päätoimittaja Riitta Monto.

Yliopisto menestyy kaikilla osa-alueilla

Rehtori Kalervo Väänänen kiitti henkilöstöä menestyksekkäästä vuodesta 2015.

– Koulutuksen osalta täytimme lupauksemme valtiolle kaikkien tutkintojen osalta. Niin alemmissa, ylemmissä kuin tohtorin tutkinnoissa viime vuoden luvut ylittivät meiltä pyydetyt kiintiöt.  Tässä yhteydessä rohkenen mainita, että olemme erittäin kustannustehokas yliopisto millä tahansa objektiivisella toiminnan mittarilla mitattuna, Väänänen sanoi.

Väänänen nosti esille myös viime vuonna uutisoidun Times Higher Education -lehden tekemän yliopistojen kansainvälisyyttä arvioivan mittauksen, jossa Turun yliopisto oli ainoa suomalaisyliopisto 200 parhaan yliopiston joukossa maailmassa.
Väänänen arvioi tulevien vuosien olevan talouden kannalta edellistä tiukempia.

– Mikäli lisää leikkauksia ei tule ja suunnitelmamme koulutusviennin osalta toteutuvat edes osittain voimme pitää ydintoimintomme hyvässä kunnossa, taata riittävän uusiutumisen ja katsoa luottamuksella tulevaisuuteen, Väänänen sanoi.

Phoenix-kunniamerkit lääkintöneuvos Alhopurolle ja akateemikko Jalkaselle

Yliopistoseura ja Turun yliopisto myönsivät vuosijuhlassa Phoenix Universitatis Turkuensis -kunniamerkit lääkintöneuvos Sakari Alhopurolle ja akateemikko Sirpa Jalkaselle. Kunniamerkit myönnetään henkilöille, jotka ovat merkittävästi ansioituneet Turun yliopiston henkisten tai aineellisten päämäärien toteuttamisessa.

Alhopuro on lahjoituksillaan merkittävästi tukenut Turun yliopiston eri tutkimushankkeita.

Jalkanen on ensimmäinen naispuolinen tieteen akateemikko Turun yliopistosta. Hän on parhaillaan ehdolla EU:n innovatiivisten naisten palkinnon saajaksi.

Teksti: Tuomas Koivula
Kuvat: Hanna Oksanen