Sisätaudit palkittiin viiden tähden koulutuspaikkana

13.01.2021

Nuorten Lääkärien Yhdistyksen (NLY) ja Suomen Lääkäriliiton tekemä selvitys paljastaa Suomen parhaat erikoistuvien lääkärien koulutuspaikat. Viisi tähteä sai yhteensä 50 koulutuspaikkaa, joista Tyksin Medisiinisen toimialueen sisätaudit oli yksi.

Pitkäjänteinen työ sisätautien erikoistumiskoulutuksen kehittämiseksi Tyksissä ja Turun yliopistossa palkittiin kansallisessa koulutuspaikkakyselyssä, jossa sisätaudit ylsivät yhdentoista palkitun yksikön joukkoon. Lisäksi sisätaudit oli yksi kymmenestä NPS-arvon sata saaneesta yksiköstä: kaikki vastanneet olivat siis valmiita suosittelemaan sitä koulutuspaikkana.

– Koulutuksessamme lähtökohtana on, että erikoistuvat lääkärit ovat klinikkamme keskeinen voimavara. Haluamme kouluttaa heistä päteviä, asiantuntevia ja yhteistyökykyisiä sisätautilääkäreitä terveydenhuollon eri tasoille, ylilääkäri, professori Markus Juonala korostaa.

– Koulutuspaikkakyselyn tuloksissa huomionarvoista on, että koko Tyks pärjäsi yliopistosairaaloista parhaiten. Lisäksi Tyksin ERVA-alueella myös Vaasan keskussairaalan Medisiininen toimialue palkittiin viiden tähden koulutuspaikkana, huomauttaa Juonala, joka vastaa varadekaanina Turun yliopiston erikoislääkärikoulutuksesta.

Kyselyssä kaikkiaan noin puolet (48 %) ammatillisessa jatkokoulutuksessa olevista lääkäreistä oli valmiita suosittelemaan omaa koulutuspaikkaansa toiselle lääkärille.

– Suositeltavia koulutuspaikkoja yhdistää hyvät konsultaatiomahdollisuudet, tuki vaativassa lääkärin työssä sekä kannustava ilmapiiri. Kritiikkiä saaneissa paikoissa koulutettavat lääkärit kokevat olevansa lähinnä työvoimaa, eikä koulutusta tai kehittymistä nähdä tärkeänä osana työtä, NLY:n koulutusvaliokunnan puheenjohtaja Sara Kaartinen summaa tuloksia.

Laadukas koulutus on myös rekrytointivaltti

– Koulutuspaikkakysely on herättänyt viime vuosina vilkasta keskustelua erikoistuvien lääkärien koulutuksesta, ja kentällä on jälleen odotettu suorastaan kuumeisesti tuoreimpia tuloksia. Kyselyn saama näkyvyys tukee osaltaan erikoistumiskoulutuksen valtakunnallista kehittämistä. Hyvät esimerkit kirittävät muitakin koulutuspaikkoja entistä parempiin toimintamalleihin. Laadukkaaksi todettu koulutus on toimipaikalle epäilemättä myös vahva rekrytointivaltti, Lääkäriliiton koulutuspäällikkö Sami Heistaro toteaa.

Verkkokysely tehtiin Nuorten Lääkärien Yhdistyksen ja Lääkäriliiton yhteistyönä loka-marraskuussa 2020. Kohderyhmänä olivat yleislääketieteen erityiskoulutusta tai erikoislääkärikoulutusta suorittavat eli ammatillisessa jatkokoulutuksessa olevat lääkärit. Vastaajia oli yhteensä 1742. Kysely oli neljäs perättäinen, ja vastaajien määrä on kasvanut vuosi vuodelta.

Luotu 13.01.2021 | Muokattu 13.01.2021