Skitsofrenia lisää mahdollisuutta kuolla ennenaikaisesti

31.10.2012

Psykiatrinen häiriö muuttaa terveyskäyttäytymistä. Skitsofreniapotilas kuolee selvästi nuorempana kuin keskivertokansalainen.

​- Skitsofreniaan liittyy somaattista sairastuvuutta ja potilaat eivät saa tai hae siihen apua. Ruumiilliseen sairastuvuuteen vaikuttaa tupakointi, vähäinen liikunta, huono ruokavalio ja päihteiden käyttö, kertoi psykiatrian professori Jyrki Korkeila professori Raimo K.R. Salokankaan kunniaksi järjestetyssä seminaarissa 6.9.

- Sairaudet tunnistetaan ja hoidetaan heikosti ja suurin osa näistä olisi ehkäistävissä, Korkeila totesi.

Emeritusprofessori Salokangas jatkaa tutkimust

Turun yliopiston kliinisen laitoksen oppiaine järjesti "Current Perspectives in Psychosis Research" -seminaarin psykiatrian professori Raimo K.R. Salokankaan kunniaksi. Salokangas väitteli lääketieteen kirurgian tohtoriksi 1977 ja on toiminut kaksikymmentä vuotta Turun yliopiston psykiatrian professorina.

Salokangas on erikoistunut erityisesti skitsofreniatutkimukseen. Tutkimustyötä hän ei aio jättää.

- Emeritus-sanan e-etuliite tarkoittaa entistä, että kaikki on takanapäin. Aion kuitenkin jatkaa tutkimusta, vaikka liitynkin emeritusten joukkoon, Salokangas sanoi.

Salokangas jää virastaan eläkkeelle 12.9.

Susanna Eronen

Luotu 31.10.2012 | Muokattu 26.11.2012