Some-harjoittelija saksan kielen oppiaineessa

13.03.2020

Saksan kielen oppiaineessa on aloittanut some-harjoittelija. Keväällä 2020 hän päivittää saksan kielen oppiaineen tapahtumia ja kuulumisia sosiaalisessa mediassa, tiedottaa ajankohtaisista tapahtumista ja viestii saksan kielen opiskeluun liittyvistä asioista.

Uusi some-harjoittelija on Aino Malmi, joka opiskelee saksan kieltä pääaineenaan. Sivuaineena hän on opiskellut kauppatieteitä ja monikulttuurisuutta. Lisäksi hän opiskelee musiikkia Turun Konservatoriossa.

– Some-harjoittelu on mielestäni hauska tapa ansaita opintopisteitä. Tavallisen opiskelun sijaan tässä tehtävässä saa olla luovempi, eikä sosiaalisen median päivittäminen tunnu varsinaiselta työltä. Olen päässyt tutustumaan oppiaineen henkilökuntaan eri näkökulmasta. Yritän parantaa oppiaineen visuaalista ilmettä luomalla erilaisia kuvia ja logoja, kertoo Malmi harjoittelustaan.

Uusin harjoitteluun liittyvä päivitys on saksan oppiaineen Facebook-sivu, jota kaikki kiinnostuneet voivat seurata tykkäämällä.

Aino Malmi on aktiivinen opiskelija ja lähtee innolla moneen mukaan. Hän on toiminut muun muassa saksan kielen opiskelijoiden ainejärjestö Germanica ry:n hallituksessa tapahtumavastaavana ja taloudenhoitajana. Tällä hetkellä hän kirjoittaa kandidaatin työtään ja valmistuu kesällä humanististen tieteiden kandidaatiksi.

– Some tuo mielestäni oppiaineellemme tietynlaista yhteisöllisyyttä ja se on hyvä paikka tiedon jakamiselle. Facebook-sivu on myös hyvä matalan kynnyksen kohtaamispaikka saksan kielestä ja kulttuurista kiinnostuneille, riippumatta siitä onko aineen opiskelija vai ei, Malmi hymyilee.

Sosiaalisen median merkitystä korostaa myös saksan kielen professori Leena Kolehmainen.

– Nykyaikana sosiaalinen media on tärkeä mahdollisuus yliopistoille. Somen kautta tavoitamme henkilöitä ja tahoja, joita emme muiden viestintäkanavien avulla tavoita. Uuden Facebook-ryhmän avulla voimme edistää omalta osaltamme saksan kielen näkyvyyttä Suomessa, toteaa Kolehmainen.

Some-harjoittelua ohjaa saksan kielen yliopisto-opettaja, FL Anne Männikkö, joka muistuttaa saksan kielen merkityksestä Suomessa.

– Saksan kielen opiskelu on Suomessa tärkeää monesta syystä. Saksa on Euroopan keskeinen vaikuttajamaa. Sen ratkaisuja seurataan maailmanlaajuisesti niin politiikassa, taloudessa, teknologiassa, kulttuurin alalla kuin tieteessäkin. Itävaltaa ja Sveitsiäkään ei pidä unohtaa. Saksankielinen kielialue on myös monella tapaa vaikuttanut Suomen historiaan, Männikkö sanoo.

Turun yliopistossa saksan kieltä on ollut mahdollista opiskella yliopiston ensimmäiseltä vuosikymmeneltä, 1920-luvulta asti.

Lisätietoja:
opiskelija Aino Malmi