Startup Sisters on portti naisyrittäjille

20.11.2012

Suomessa on tuplasti enemmän mies- kuin naisyrittäjiä. Naisille suunnattu Boost Turku -verkoston Startup Sisters -tapahtumakonsepti pyrkii inspiroimaan hukatut voimavarat yrittäjyyden pariin.

​Varaope.fi-palvelun perustaneen Eeva-Maija Hellstenin oli vaikea saada sijaisopettajan töitä, vaikka rehtorit väittivät tarpeen olevan huutava.

– Palvelumme avulla voidaan hiirtä klikkaamalla lähettää sähköposti ja / tai tekstiviesti kaikille koulun omille sijaisille sekä halukkaille ympäri Suomen. Myös sijaiset löytävät kaikki avoimet sijaisuudet yhdestä paikasta, Hellsten sanoo.

Boost Turun järjestämien Startup Sisters -tapahtumien tunnelmaa Hellsten kuvailee innostavaksi.

– Yrittäjäelämä on välillä kovin stressaavaa, mutta Startup Sisterssissa huomaa, että ei ole yksin, muutkin lyövät päätään seinään!

Varaope.fi-projekti otti suuria askeleita, kun Hellsten haki ja pääsi Boost Turun järjestelmään Startup Journeyhin.

– Olin vähän jumissa. Ideani oli ok, mutta yksin en päässyt pidemmälle. Ohjelmasta yritykseni sai uuden vaihteen ja suunnan, Hellsten muistelee.

Varaope.fi valmistuu marraskuussa 2012. Reilu tusina koulua lähtee palvelun testikäyttäjiksi, ja 15 muuta koulua Turun alueella on osoittanut kiinnostusta.

Esikuvia, tukea ja tekoja

Yrittäjäkummajaista sarvista tarttunut Hellsten ei edusta Suomessa valtavirtaa. Turun kauppakorkeakoululla tehdyn Global Entrepreneurship Monitor -tutkimuksen mukaan Suomessa on kaksi kertaa enemmän mies- kuin naisyrittäjiä.

– Tätä on mietitty paljon. Yritysjohtajat ovat miehiä. Omien kokemuksieni perusteella roolimallien puute on isoin juttu, sanoo Startup Sistersin järjestäjä Meri Saarivirta.

Startup Sistersin puhujat ovat menestyneitä yrittäjänaisia, jotka ovat näyttäneet ovea ennakkoluuloille.

– Naisyrittäjän pitää uskaltaa olla kapinallinen. Monet tytöt ovat turhan kilttejä, Saarivirta jatkaa.

Boost Turku pystytti Startup Sisters  -tapahtumakonseptin, kun kävi selväksi, että kaikille avoimissa tapahtumissa kävi olemattoman vähän naisia. Tuloksiakin on saatu.

– Ensimmäisessä Startup Sisterssissa oli yli 100 kävijää ja viimeisessä Startup Journeyssa kolmasosassa tiimeistä oli naisia mukana, Saarivirta iloitsee.

Boost Turku on Turun yliopiston kanssa yhteistyötä tekevä korkeakouluopiskelijoiden vetämä opiskelijoille ja tutkijoille suunnattu kasvuyrittäjyyden tukija.

Kuva: Search Engine People Blog

Teksti: Jouko Luhtala