Stubb: Eurokriisi tuonut EU:n lähemmäs kansaa

28.03.2013

– Kuinka moni on aiemmin seurannut jännityksellä Kreikan tai Kyproksen vaaleja, kysyi yliopistolla puhunut Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Alexander Stubb.

Alexander Stubb luennoi Turun yliopiston Publicumissa 26.3. ajankohtaisista EU-ilmiöistä. Stubbin mukaan unionin laajuisia megatrendejä ovat tällä hetkellä talouden ja politiikan lisäksi kysymykset Euroopan unionin olemassaolosta ja oikeutuksesta.

– Mitä demokratia tarkoittaa nykypäivän EU:ssa? Yhteisiä päätöksiä tehdään, mutta niitä ei läheskään aina panna toimeen. Tämä syö EU:n uskottavuutta ja on yksi syy tämänhetkisiin ongelmiin, Stubb selitti.

Stubbin mukaan yksittäisten valtioiden intressit ovat usein ristiriidassa unionin yhteisten intressien kanssa. Stubb näkee kuitenkin hankalassa tilanteessa myös mahdollisuuksia.

– Mitä lähemmäs asiat tulevat, sitä kiinnostavammiksi ne muuttuvat. EU tulee nyt ihon alle, ja aiemmin etäisiltä tuntuneet talouskysymykset ovat kriisin myötä alkaneet oikeasti kiinnostaa ihmisiä.

Ollako vai eikö olla?

Stubbin mukaan EU:ssa eletään tällä hetkellä eksistentiaalisten kysymysten aikaa.

– Tähän asti ollaan menty täysillä kohti yhdentymistä, mutta nyt esille on noussut laajassa mittakaavassa ei-vaihtoehto. Ollako osa EU:ta vai ei? Pysyäkö eurossa vai ei? Uudet poliittiset ääriliikkeet äärivasemmista äärioikeistoon ovat osa ei-ilmiötä, Stubb totesi.

– En usko, että ääriliikkeet kykenevät hajottamaan unionia. Ne keskittyvät asioihin hyvin kapea-alaisesti, kulkevat laput silmillä.

Talouskriisin viimeiset askeleet

Ministerille esitetyt yleisökysymykset painottuivat talouteen. Stubb suhtautui taloustilanteeseen toiveikkaasti ja sanoi pahimman olevan jo luultavasti ohi.

– Jos talouskriisissä olisi sata askelta, sanoisin että niistä 65 on jo takana.

Suomen korkeaa hintatasoa pohdittaessa Stubb nosti esiin euron tuoman vakauden. Stubbin mukaan viimeiset 12 vuotta ovat olleet taloudellisesti vakainta aikaa Suomen historiassa, mutta markka-ajan ongelmat rahan arvon heittelyineen ja devalvaatioineen ovat julkisessa keskustelussa unohtuneet.

– EU on kätevä sylkykuppi, sillä sitä voidaan syyttää mistä vain. EU:lle myös asetetaan usein liikaa odotuksia. Unioni voi auttaa monissa asioissa, muttei hoitaa asioita valtioiden puolesta, Stubb sanoi.

Nora Uotila

Luotu 28.03.2013 | Muokattu 28.03.2013