Studia Generalia -luentosarja Miten Suomi syntyi?

10.10.2017

​Turun yliopiston Suomen historian oppiaine järjestää Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmana Studia Generalia -luentosarjan Miten Suomi syntyi? Luennot ovat maanantaisin klo 17–19 yliopiston Publicum-rakennuksen Pub1-salissa.

Miten Suomi syntyi? -luentosarja luotaa Suomen historiaa ja paikkaa maailmassa halki vuosisatojen. Itsenäisen Suomen satavuotinen historia on yksi ajanjakso Suomen historiassa ja esihistoriassa, jotka ulottuvat kauas menneisyyteen.

Suomen historian eturivin tutkijat valottavat luennoissaan maamme monimuotoista historiaa geopolitiikan, sodan kokemusten ja kirjallisuuden sekä kulttuurien kohtaamisen näkökulmista.

Luennoissa tarkastellaan nykyisen Suomen alueen paikkaa maailmassa läpi vuosituhansien. Suomi alueena on aina ollut kulttuurien kohtaamisalue, idän, lännen, pohjoisen ja etelän kulttuurien leikkauspiste. Nykyiset valtioiden rajat ja kuvitelma suomalaisesta yhtenäiskulttuurista hämärtävät helposti pitkän aikavälin kehityskulkuja. Miten Suomi syntyi? -luentojen tarkoituksena on hahmottaa Suomen aluetta ja sen kulttuureja pitkällä aikavälillä sekä osana yhtäältä eurooppalaista ja toisaalta pohjoista maailmaa: mikä oikeastaan on ja ei ole erityistä Suomen alueen kulttuureille ja suomalaisuudelle? Miten Suomea, suomalaisuutta ja Suomen historiaa on rakennettu eri aikoina?

Suomea ja suomalaisuutta on rakennettu geopolitiikan lähtökohdista, sotakokemuksien myötä ja kirjallisuuden avulla. Kansallinen kertomus rakentuu käsitykselle yhteisestä menneisyydestä, jota rakennetaan koko ajan, niin menneisyydessä kuin nykyisyydessäkin. Luennoissa tarkastellaan Suomen syntymistä historian, arkeologian ja kirjallisuudentutkimuksen näkökulmista. Luennoilla käsitellään sekä poliittisia ja kulttuurisia muutoksia että pitkän aikavälin jatkuvuuksia. Näin avataan näkökulmia siihen, miten menneisyys on läsnä nykyisessä ajattelussamme ja kulttuurissamme.

Luennoitsijat:
Ma 18.9.2017 professori Henrik Meinander (Helsingin yliopisto), Geopolitiikan sivutuote? Näkökulmia itsenäisen Suomen historiaan. Luento katsottavissa videotallenteena täällä: https://echo360.org.uk/media/ee960ab7-741e-4535-b04e-aa4cc268c536/public
Ma 2.10.2017 professori Tiina Kinnunen (Oulun yliopisto), Sota, sukupuoli ja satavuotinen Suomi. Luento katsottavissa videotallenteena täällä: https://echo360.org.uk/media/1292697e-9ef7-47d1-9ca5-fb3bbe579653/public
Ma 6.11.2017 professori Mari Hatavara (Tampereen yliopisto), Varhaiset historialliset romaanit Suomen historian kirjoittajina
Ma 4.12.2017 professori Vesa-Pekka Herva (Oulun yliopisto), Suomi pohjoisena rajaseutuna kivikaudelta uudelle ajalle

Luotu 10.10.2017 | Muokattu 10.10.2017