Sukukieli yhdistää

21.02.2013

Suomen, unkarin ja ersämordvan kielen yhtäläisyyksistä keskusteltiin Turun yliopiston suomen kielen ja suomalais-ugrilaisen kielentutkimuksen oppiaineessa, kun vierailulle saapui Mordvan valtionyliopiston kieltenopettajia.

​Natalia Chinaeva, Nina Kazaeva, Sirkka Saarinen ja Natalia Mosina opettavat ja tutkivat samansukuisia kieliä.

​Yliopisto-opettajat Natalia Chinaeva ja Natalia Mosina opettavat suomea Mordvan tasavallassa Venäjällä. Heille Turun yliopisto oli jo ennestään tuttu. Unkarin kielen yliopisto-opettaja Nina Kazaevalle vierailu Suomeen oli ensimmäinen.

Professori Sirkka Saarinen Kieli- ja käännöstieteiden laitokselta kertoi, että heillä on takana pitkä tutkijayhteistyö mordvalaisten kanssa.

- Olemme tehneet yhdessä muun muassa suomi - ersämordva sanakirjan ja tutkineet yhteistyössä mordvan kielten kehitystä.

Viikon mittainen vierailu oli täynnä ohjelmaa: luentoja, seminaareja, projektien ja vaihto-ohjelmien esittelyjä.

- Halusimme tutustua uusimpaan tutkimukseen ja projekteihin. Tavoitteena on hyödyntää suomen kielen opettajien ja tutkijoiden kokemusta sekä metodiikkaa oman kielemme tutkimuksessa ja opetuksessa, Mosina kertoi.

- Tällä hetkellä Turun yliopistossa on mordvalaisia opiskelijoita ja halusimme kuulla lisää vaihto-opiskelusta sekä maisteriohjelmista, hän jatkaa.

Nina Kazaeva kehuu suomalaisten tutkijoiden asennetta.

- Ihmiset ovat erittäin ahkeria, ja täällä tehdään paljon työtä, mutta osataan myös nauttia elämästä ja ottaa tarvittaessa rennosti.

Natalia Chinaeva on aikaisemmin ollut vaihdossa Turun yliopistossa vaihdossa ja hän myös opetti tuolloin ersämordvaa.

- Halusin ehdottomasti palata vielä takaisin. On hieno mahdollisuus vierailla jälleen täällä ja edistää omaa tutkimusta, Chinaeva sanoo.

Ersämordvan alkeita

Mordvan valtionyliopistossa on mahdollista opiskella suomalais-ugrilaisella linjalla. Mosinan ja Chinaevan sujuva suomi on vaatinut usean vuoden opiskelun.

- Aluksi suomen kieli tuntui kyllä vaikealta, mutta sitten siihen pääsi hyvin sisälle. Se, että kielissämme on paljon samankaltaisuuksia, auttoi. Suomi tuntuu meille loogiselta kieleltä, Mosina kertoo.

Miten mahtaisi sujua opiskelun toisin päin?

- Esimerkkinä kielten samankaltaisuuksista voisi antaa lauseen: Kalat uivat veden alla. Se on ersämordvaksi: Kalt ujit ved alov, asiantuntijat kertovat.

Entä miten sanotaan ersämordvaksi: Kiitos ja tervetuloa uudestaan?

- Sjukprja di vastomazonok!

Henna Borisoff

Luotu 21.02.2013 | Muokattu 21.02.2013