Suomalainen Tiedeakatemia jakoi tutkimusapurahoja

15.10.2013

Tiedeakatemia jakoi 14.10. apurahoja yli puoli miljoonaa euroa. Apurahan saajista seitsemän tekee tutkimustaan Turun yliopistoon.

​Tiedeakatemian Eino Jutikkalan rahaston apurahat vuodeksi 2014 myönnettiin Turun yliopiston tutkijoille ja tutkimusaiheille:

FM Heidi Hakkarainen: Comical Modernity. Popular Humour and the Transformation of City Space in Late Nineteenth-Century Vienna.

FM Maria Kallio: Turun tuomiokapitulin hallinto- ja asiakirjakulttuurin murros myöhäiskeskiajalla.

FM Mia Lempiäinen-Avci: Ohran ja rukiin muinais-DNA -tutkimukset. Varhainen viljely Suomessa arkeologisten kasvijäänteiden avulla esihistorialliselta ajalta keskiajalle.

VTM Oki Lindgrén: Alkoholiriippuvuuden ja sen hoidon filosofiaa käsittelevään väitöskirjatyöhön.

FM Aleksi Mäkilähde: Pragmafilologinen tutkimus monikielisistä käytänteistä uuden ajan alun Britanniassa-

VTM Ville Okkonen: Elinkeinoelämä ja peruskoulun vastustus 1970-luvulla.

VTL Susanne Uusitalo: Addiktio, toiminta ja moraali.

Apurahojen lisäksi myönnettiin Eino Jutikkalan historiapalkinto professori Kimmo Katajalle Itä-Suomen yliopistosta ja Suomalaisen Tiedeakatemian Jutikkala-palkinto professori Anne Birgitta Pessille Helsingin yliopistosta.

Jussi Matikainen

Luotu 15.10.2013 | Muokattu 15.10.2013