Suomalaisen insinöörityöpalkinnon saanut Abacus Diagnostica lahjoittaa 30 000 palkintosumman Turun yliopistolle

24.11.2022

Tekniikan akateemiset TEK ja Tekniska Föreningen i Finland TFiF palkitsevat vuosittain henkilön tai työryhmän huomattavasta insinööri- tai arkkitehtityöstä. Vuonna 2022 Suomalaisen insinöörityöpalkinnon voittajia on kaksi, Creanexin ja Abacus Diagnostican työryhmät.

Abacus Diagnostican voitokas tiimi. Tuotantopäällikkö Tommi Alanko (vasemmalla), IPR- ja systeemikehitysjohtaja Piia von Lode, toimitusjohtaja Erno Sundberg, tuotekehityspäällikkö Jiri Vainio, tutkimuspäällikkö Antti-Heikki Tapio sekä laite- ja ohjelmistopäällikkö Janne Holopainen. Kuvasta puuttuu tuotantoteknikko Tiina Parviainen.

Kuvaaja/Tekijä

Markus Sommers

Abacus Diagnostica saa palkinnon luomastaan helppokäyttöisestä pika-PCR-järjestelmästä, jolla voidaan nopeasti ja luotettavasti havaita muun muassa koronavirus. Palkitun GenomEra-teknologian juuret ovat Turun yliopiston biotekniikan osastolla, jossa teknologiapohja kehitettiin ja patentoitiin. Abacus Diagnostica on nykyään osa Uniogenia.

Abacus Diagnostica lahjoittaa Suomalaisten insinöörityöpalkinnon, 30 000 euroa, Turun yliopistolle.

– Abacuksen ensimmäiset työntekijät ja perustajat olivat perustamishetkellä töissä biotekniikan osastolla, joten olemme yliopiston spin-off-yritys. Perustamisen jälkeenkin yhteistyö yliopiston eri yksiköiden kanssa on jatkunut ja laajentunut muun muassa mikrobiologiaan sekä virologiaan. Toinen merkittävä tekijä on, että valtaosa työntekijöistämme on opiskellut Turun yliopistossa ja erityisesti biotekniikan koulutusohjelmissa. Näistä syistä oli varsin luontevaa, että palkintorahat ohjataan yliopistolle, kertoo Abacus Diagnostican toimitusjohtaja Erno Sundberg.

30 000 euron palkinnosta kolme neljäsosaa lahjoitetaan biotekniikan osastolle ja loput kolmelle opiskelijajärjestölle (Nucleus ry, TYK ry sekä Asklepio).

– Olemme hyvin iloisia Abacus Diagnostican lahjoituksesta ja otamme sen kiitollisina vastaan. Solmimme kesällä yhteistyösopimuksen Uniogenin kanssa, ja odotamme, että myös tulevaisuudessa välillemme syntyy paljon hedelmällistä yhteistyötä, sanoo biokemian professori, laitosjohtaja Jyrki Heino.

Luotu 24.11.2022 | Muokattu 24.11.2022