Suomalaisen Tiedeakatemian apurahoja Turun yliopistoon

31.10.2012

Suomalainen Tiedeakatemia on jakanut yli puoli miljoonaa euroa humanistiseen tutkimukseen Tiedeakatemian kokouksessa Säätytalossa 8.10.2012. Turun yliopistossa apurahoja on saanut kuusi nuorta tutkijaa.

​Eino Jutikkalan rahastosta humanistiseen tutkimukseen tarkoitettuja apurahoja jaettiin noin 450 000 euroa. 23 000 euron suuruisen väitöskirja-apurahan sai 14 tutkijaa. Apuraha mahdollistaa kokopäiväisen työskentelyn. Lisäksi Jutikkalan rahastosta jaettiin kuusi tutkija-apurahaa.

Turun yliopistossa Jutikkalan rahaston apurahan saivat FM Maria Kallio (historia ja arkeologia), VTM Ville Okkonen (yhteiskuntatieteet) sekä FM Liisa Seppänen (historia ja arkeologia, TuY ja London's Global University).

Emil Öhmannin Säätiö jakoi apurahoja saksan kielen ja saksankielisen alueen kulttuurin tutkimukseen, yhteensä 40 000 euroa.

Turun yliopistossa Öhmannin Säätiön apurahan saivat FM Elina Billhardt (henkilökohtainen apuraha), VTM Olli Kleemola (matka-apuraha) sekä VTT Pauli Heikkilä (matka-apuraha).

Apurahojen lisäksi 8. lokakuuta Säätytalon kokouksessa myönnettiin vuoden 2012 Jutikkala-palkinto Aalto-kauppakorkeakoulun taloustieteen professori Marko Terviölle. Palkinto jaettiin tänä vuonna toista kertaa. Palkinto myönnetään uransa aktiivivaiheessa olevalle humanistisen alan tutkijalle ja se on suuruudeltaan 15 000 euroa.

Suomalainen Tiedeakatemia on vuonna 1908 perustettu yleistieteellinen seura, jonka tehtävänä on edistää tieteellistä tutkimusta. Tämä tapahtuu myöntämällä apurahoja, vuosittain noin kaksi miljoonaa euroa, lähinnä nuorille tutkijoille. Tiedeakatemialla on 645 kotimaista ja 200 ulkomaista jäsentä. Jäsenet kutsutaan tieteellisten ansioiden perusteella.

LR

Luotu 31.10.2012 | Muokattu 26.11.2012