Suomalaiset naiset suosivat naisellisempia miehiä kuin naiset muualla maailmassa

14.05.2013

Tuore evoluutiopsykologinen tutkimus tukee havaintoja kauneusihanteiden biologisesta pohjasta.

Kuvaesimerkki muokatuista kasvonpiirteistä. Kuvassa keskellä alkuperäinen kasvokuva, vasemmalle edettäessä kasvojen naisellisia piirteitä korostettu ja oikealle edettäessä miehekkäitä piirteitä korostettu.

​Vaikka tietyt kasvojen piirteet on arvioitu yleismaailmallisesti puoleensavetäviksi, on kulttuurien välillä eroja siinä, millaisia kasvonpiirteitä pidetään kaikkien puoleensavetävimpinä.

Kansainvälinen tutkimusryhmä otti tehtäväkseen tarkastella, kuinka puoleensavetävinä naiset eri kulttuureissa pitävät korkeasta testosteronitasosta tai korkeasta stressihormonitasosta viestiviä miesten kasvonpiirteitä.

Turun yliopistosta tutkimusryhmään kuuluivat akatemiatutkija Markus Rantala ja tohtorikoulutettava Urszula Marcinkowska. Ryhmässä oli tutkijoita myös Iso-Britanniasta, Tšekin tasavallasta, Latviasta, Virosta, Ruotsista, Etelä-Afrikasta, Meksikosta ja Japanista. Tutkimuksen tulokset julkaistiin Biology Letters -tiedelehdessä.

– Suomalaisten kannalta mielenkiintoinen havainto on, että suomalaiset naiset suosivat korkeasta testosteronitasosta kertovia piirteitä vähemmän kuin naiset muualla maailmassa. Tämä tarkoittaa sitä että suomessa naiset suosivat naisellisempia miehiä kuin muualla maailmassa, Markus Rantala kertoo.

Tutkimukseen osallistui naisia 13 maasta

Tutkimuksessa esitettiin eri kulttuureista tuleville naisille miesten kasvokuvia, joita oli manipuloitu korkeasta testosteronista ja korkeasta stressihormonitasosta kertovien piirteiden mukaan. Tutkimukseen osallistui yhteensä lähes 3 000 naista Yhdysvalloista, Iso-Britanniasta, Suomesta, Latviasta, Venäjältä, Puolasta, Etelä-Afrikasta, Virosta, Japanista, Meksikosta, Ruotsista, Namibiasta ja Kamerunista.

– Havaitsimme, että kaikissa kulttuureissa korkeasta stressihormonitasosta kertovat piirteet miesten kasvoilla vähensivät kasvojen puoleensavetävyyttä. Sen sijaan korkeasta testosteronitasosta kertovat kasvon piirteet lisäsivät huomattavasti puoleensavetävyyttä osassa kulttuureissa ja vähensivät puoleensavetävyyttä osassa kulttuureissa, Markus Rantala kertoo.

Mieltymys korkeasta testosteronitasosta kertoviin kasvonpiirteisiin oli Rantalan mukaan voimakkaampaa maissa, joissa terveydenhuollon taso on heikko.

– Tutkimuksemme lisää tukea havainnolle, joiden mukaan maantieteellisille variaatioille kauneuskäsityksistä on olemassa biologinen pohja, Rantala sanoo.

Julkaisun tiedot:

Moore, F. R., Coetzee, V., Contreras-Garduño, J., Debruine, L. M., Kleisner, K., Krams, I., Marcinkowska, U., Nord, A., Perrett, D. I., Rantala, M. J., Schaum, N. & Suzuki, T. N. 2013. Cross cultural analysis of women's preferences for cues to sex- and stress- hormones in the male face. Biology Letters, 2013 9, 20130050.

Luotu 14.05.2013 | Muokattu 01.12.2020