Suomalaisyliopistojen visio tutkimuksen, innovaatioiden ja koulutusympäristöjen tulevaisuudesta esiteltiin Brysselissä

03.03.2017

Suomen yliopistot UNIFI ry järjesti yhteistyössä Suomen Brysselin-aluetoimistojen kanssa 28.2. korkean tason kutsuseminaarin, jossa käsiteltiin suomalaisen ja eurooppalaisen tutkimuksen, innovaatioiden ja koulutusympäristöjen tilaa ja tulevaisuutta.

​Euroopan komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen osallistui seminaariin. Hänen mukaansa Suomen koulutusjärjestelmän kehitys kuvaa hyvin myös koko Suomen 100-vuotista kehitystä. Kuva: Riitta Mustonen/Turun yliopisto

​Universities of Blue and White: Open, excellent and attractive research, innovation and education ‒ The Finnish model -kutsuseminaari järjestettiin Brysselissä Suomen pysyvässä EU-edustustossa. Tilaisuus kokosi akateemisia johtajia, julkisen sektorin edustajia sekä eurooppalaisten instituutioiden avaintoimijoita keskustelemaan avoimen, huippulaatuisen ja houkuttelevan tutkimus-, innovaatio- ja koulutusympäristön rakentamisesta.

Seminaarissa käsiteltiin suomalaisen ja eurooppalaisen tutkimuksen, innovaatioiden ja koulutusympäristöjen tilaa ja tulevaisuutta, ja kuultiin esimerkkejä siitä, miten suomalaistutkijat tarttuvat haasteisiin, jotka koskevat Eurooppaa ja koko maailmaa.

Seminaariin osallistunut Turun yliopiston kehitysjohtaja Riitta Mustonen kertoo, että seminaari oli varsin antoisa.

‒ Esimerkiksi Euroopan komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen korosti puheenvuorossaan yliopistojen merkitystä yhteiskuntaamme tällä hetkellä kohdistuvien haasteiden ratkaisussa, Mustonen sanoo.

Keskustelut perustuivat viidentoista suomalaisyliopiston yhteiseen TOGETHER, OPEN, RENEWING -tulevaisuudenvisioon sekä näkemyksiin moderneista tulevaisuuden koulutusympäristöistä.

Professori Erno Lehtinen Turun yliopistosta piti tilaisuudessa esitelmän aiheesta "Evidence-based innovations in developing the Finnish education".

Seminaari oli osa Suomen 100-vuotisjuhlavuoden ohjelmaa. Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö toimi tilaisuuden suojelijana.

Lisää aiheesta:

>> UNIFIn visio 2025: TOGETHER, OPEN, RENEWING

>> Universities of Blue and White: Open, excellent and attractive research, innovation and education ‒ The Finnish model -seminaari

>> www.unifi.fi

Luotu 03.03.2017 | Muokattu 03.03.2017