Suomen Akatemia on valinnut uudet tutkijatohtorit ja akatemiatutkijat luonnontieteiden ja tekniikan aloille

17.05.2018

Suomen Akatemian luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunta on myöntänyt rahoituksen 37 tutkijatohtorille ja 22 akatemiatutkijalle. Turun yliopistosta tutkijatohtorin rahoituksen sai kolme tutkijaa ja akatemiatutkijan rahoitus myönnettiin kahdelle yliopiston tutkijalle.

​Uusien tutkijatohtoreiden rahoitukseen käytetään noin 9,5 miljoonaa euroa ja uusien akatemiatutkijoiden rahoitukseen noin 9,7 miljoonaa euroa. Toimikunta myöntää akatemiatutkijoille palkkarahan lisäksi rahoitusta oman ryhmän perustamiseen ja muihin tutkimuskuluihin. Seuraavien viiden vuoden aikana toimikunta on varautunut rahoittamaan nyt rahoitettujen akatemiatutkijoiden tutkimuskuluja 7,7 miljoonalla eurolla.

Uudet tutkijatohtorit ja akatemiatutkijat tutkivat ja kehittävät muun muassa uusia lähestymistapoja, menetelmiä ja materiaaleja kestävän kehityksen ja terveysteknologioiden edistämiseksi. Tutkimuskohteita ovat myös esimerkiksi valolla ohjattavat älykkäät mikrorobotit, röntgenkuvantamistekniikat tuki- ja liikuntaelimistön kuvantamiseen sekä biomateriaalit uuden sukupolven aurinkokennoteknologioihin.

Syyskuun 2017 haussa arvioitiin 258 luonnontieteiden ja tekniikan alan tutkijatohtorihakemusta ja 182 akatemiatutkijahakemusta. Hakemukset arvioitiin pääsääntöisesti kansainvälisistä tutkijoista muodostetuissa asiantuntijapaneeleissa. Asiantuntijat arvioivat tutkimussuunnitelmien tieteellistä laatua ja innovatiivisuutta. Korkeatasoinen kansainvälinen vertaisarviointi on Akatemian keskeisin työväline parhaiden ja lupaavimpien hankkeiden tunnistamisessa.

– Erityisen ilahduttavaa syyshaussa 2017 oli se, että naisten osuus erinomaiseksi arvioitujen tutkijoiden joukossa oli edellishakuja suurempi sekä tutkijatohtoreissa että akatemiatutkijoissa. Akatemiatutkijoissa rahoituksen saaneista oli naisia 36 prosenttia, mikä oli selvästi suurempi kuin naisten osuus hakijoissa, toteaa toimikunnan puheenjohtaja Leena Paavilainen.

Turun yliopistoon yli 1,5 miljoonaa euroa tekniikan ja luonnontieteiden tutkimukseen

Turun yliopistosta tutkijatohtorin kolmivuotisen rahoituksen sai kolme tutkijaa:

• Moen, Hans: Automatisk Sammanfattning av Fritext Innehåll i Elektroniska Patientjournaler, 256 880€
  • Peuronen, Anssi: Varausavusteiset halogeeni- ja vetysidokset koordinaatiohäkkien anionitunnistuksessa, 268 615€
  • Salo, Ville: Siirtoavaruudet ja ryhmät, 224 620€

Akatemiatutkijan rahoituksen sai kaksi tutkijaa:

• Hovatta, Talvikki: Magneettikenttien rakenne ja säteilymekanismit galaktisissa ja ekstragalaktisissa relativistisissa, 438 874€
  • Lindfors, Elina: Blasaarien erittäin korkea energinen gamma-säteily, 438 874€

Linkkejä: