Suomen Akatemia tukee erillisrahoituksella psykiatrisen hoidon kehittämistä

04.09.2015

Turun yliopiston professorille Maritta Välimäelle myönnettiin apuraha mielenterveyspotilaiden hoidon kehittämiseen. Hankkeessa ovat mukana muun muassa Harvardin ja Stanfordin yliopistot.

​Suomen Akatemia on myöntänyt erillishaussaan 160 000 euron suuruisen apurahan hoitotieteen laitoksen professori Maritta Välimäelle. Haussa kehotettiin terveyden tutkimuksen alan tutkijoita kehittämään hankkeita, jotka ovat innovatiivisia esimerkiksi lähestymistavaltaan tai metodologialtaan.

Välimäen hanke ”Käyttäjälähtöisen intervention vaikuttavuus potilaan väkivaltaisen käyttäytymisen hallintaan” keskittyy psykiatrisessa hoidossa syntyviin väkivaltatilanteisiin. Tutkimuksen avulla pyritään ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään väkivaltaisten tilanteiden syntyä hoito-osastoilla.

— Hanke on laaja ja haastava. Se on varmasti syy, miksi Akatemia nosti sen riskihankkeeksi.

Tutkimushanke sisältää laajan rekisterianalyysin, psykiatrisen hoidon henkilökunnan, potilaiden ja omaisten haastatteluja sekä ehdotettavien hoitomenetelmien arvioinnin käytännön työssä. Tavoitteena on parantaa psykiatrista terveydenhoidon turvallisuutta niillä hoito-osastoilla, joissa hoidossa esiintyy vaaratilanteita.

— Hankkeeseen kutsutaan mukaan kaikki Suomen sairaanhoitopiirit, joissa on psykiatrisia sairaansijoja.

Monikansalliseen tutkimushankkeeseen osallistuvat myös yhdysvaltalaiset Harvardin ja Stanfordin yliopistot, brittiläinen Cochrane Centre, brasilialainen terveystutkimuksen säätiö Oswaldo Cruz Foundation ja kiinalainen Sichuanin yliopisto.

Välimäki korostaa tutkimuksensa potilaslähtöisyyttä. Hän toivoo hankkeen johtavan onnistuessaan uusiin hoitokäytänteisiin koko alalle.

Suomen Akatemia myönsi syyskuun alussa 1,7 miljoonan euron edestä rahoitusta kymmenelle eri terveysalan hankkeelle.

Ilkka Hemmilä

Luotu 04.09.2015 | Muokattu 05.08.2021