Suomen Akatemia valitsi hankkeet strategisen tutkimuksen ohjelmiin

21.09.2015

Konsortioiden rahoitukseen käytetään 52,5 miljoonaa euroa vuosina 2015‒2017. Turun yliopiston tutkijat ovat mukana seitsemässä konsortiossa.

​Suomen Akatemia on valinnut hankkeet ensimmäisiin strategisen tutkimuksen ohjelmiin. Ohjelmia on kolme: teknologiamurrokset ja muuttuvat instituutiot, ilmastoneutraali ja resurssiniukka Suomi sekä tasa-arvoinen yhteiskunta. Ohjelmiin valittiin 16 konsortiota, jotka koostuvat yhteensä 119 tutkimusryhmästä. Noin puolet mukana olevista tutkijoista työskentelee yliopistoissa ja runsas kolmannes tutkimuslaitoksissa. Lähes kaikki konsortiot tekevät yhteistyötä yritysten kanssa.

Konsortioiden rahoitukseen käytetään 52,5 miljoonaa euroa vuosina 2015–2017. Konsortiokohtaisen rahoituksen määrä päätetään lokakuussa sen jälkeen, kun on neuvoteltu konsortioiden täsmällisistä tutkimuksellisista ja vuorovaikutuksen tavoitteista. Suomen Akatemian mukaan haussa pärjänneitä suunnitelmia yhdistivät aito vuorovaikutteisuus, sidosryhmälähtöisyys, innovatiivisuus ja konkreettisuus.

Eriarvoisuuden tutkimusta päätöksenteon tueksi

Turun yliopiston tutkijat ovat mukana seitsemässä konsortiossa. Tasa-arvoinen yhteiskunta -ohjelmaan kuuluva Tackling Inequalities in Time of Austerity -konsortio on Turun yliopiston johtama tutkimushanke, joka pureutuu eriarvoisuuden eri muotoihin ja niiden välisiin sekä niitä tuottaviin mekanismeihin laaja-alaisesti.

‒ Eriarvoisuutta tutkitaan tuloissa, varallisuudessa, kulutuksessa, koulutuksessa, terveydessä, luottamuksessa, huono-osaisuudessa ja perheellistymisessä. Mekanismeja tutkittaessa pitkät aikasarjat ja kansainväliset vertailut ovat keskeisessä roolissa. Kokonaisuudessaan pyrkimyksenä on paikantaa keskeiset eriarvoisuuteen vaikuttavat politiikan osa-alueet ja tuottaa myös sovellettavissa olevia suosituksia poliittisen päätöksenteon tueksi, kertoo konsortion johtaja, sosiologian professori Mikko Niemelä.

Konsortion muut kumppanit ovat Tukholman yliopisto, Kela, Diakonia-ammattikorkeakoulu, THL, Helsingin yliopisto ja Itä-Suomen yliopisto. Mukana on sosiologeja, taloustieteilijöitä, tilastotieteilijöitä, sosiaalityöntekijöitä, matemaatikkoja, farmasisteja, sosiaalipoliitikkoja ja väestötieteilijöitä.

‒ Uskon vahvasti, että kokoamalla yhteen eri alojen eriarvoisuuden parissa vuosia työskennelleet tutkijat saamme aidosti myös uutta tietoa eriarvoisuuden muotojen välisistä yhteyksistä.

Tutkimusorganisaatio rakennettiin niin, että sen asiantuntemus palvelisi mahdollisimman hyvin päätöksenteon valmistelua.

‒ Kun yhdessä sosiologian professori Jani Erolan kanssa päätimme, että lähdemme kisaan mukaan, organisaation ydin oli oikeastaan heti selvillä. Oma taustani Kelan tutkimusosastolta auttoi myös hahmottamaan, minkälaista hanketta ylipäänsä nyt haetaan, Niemelä sanoo.

TS

Luotu 21.09.2015 | Muokattu 06.08.2021