Suomen Ekonomit ry lahjoittaa 130 000 euroa Turun yliopiston kauppatieteelliselle koulutusalalle

30.05.2022

Suomen Ekonomien liittokokous on päättänyt lahjoittaa 130 000 euroa Turun yliopiston kauppatieteelliselle koulutusalalle osana valtion vastinrahakampanjaa.

Suomen Ekonomit ry osallistuu kaikkiaan miljoonalla eurolla suomalaisten yliopistojen vastinrahakampanjaan tukemalla yliopistoja, joissa toteutetaan kauppatieteellistä koulutusta ja tutkimusta. Lahjoitussumma jaetaan yliopistojen kesken valmistuvien kauppatieteiden maistereiden määrän mukaan.

– Haluamme tukea opiskelijoiden jaksamista ja hyvinvointia yliopistoilla. Opiskelijat ovat tulevaisuuden voimavara, sanoo Suomen Ekonomien koulutuspolitiikan asiantuntija Mika Parkkari.

Suomen Ekonomit näkee kauppatieteiden olevan avainasemassa esimerkiksi ilmastonmuutokseen tai väestön ikääntymiseen liittyvien ongelmien ratkaisemisessa. Kauppatieteiden osaajat ja tutkijat tarjoavat avaimia monien kriisien ratkaisuihin niin suomalaisessa yhteiskunnassa kuin globaalistikin.

– Turun yliopistossa koulutamme monisyisten tieteellisten ja yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisijoita sekä kehitämme osaamista ja ratkaisuja, jotka mahdollistavat paremman tulevaisuuden. Kauppa- ja taloustieteiden merkitys tulevaisuuden kestävän yhteiskunnan rakentamisessa on keskeinen, toteaa Turun yliopiston rehtori Jukka Kola.

Järjestö toivoo lahjoitusvarojen edistävän kauppatieteiden osaamisen monipuolistumista ja tieteenalan jatkuvaa kehitystyötä. Turun yliopiston kauppakorkeakoulun dekaani Markus Granlund kiittää Suomen Ekonomit ry:tä tuesta:

– Kehitämme kauppatieteitä esimerkiksi vahvistamalla kestävän liiketoiminnan osaamista Suomessa opetuksen, tutkimuksen ja yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen avulla sekä monitieteisten tutkimus- ja koulutusalustojen kautta keihäänkärkiteemoissamme. Suomen Ekonomien lahjoitus on tärkeä tuki tämän laaja-alaisen työn mahdollistamiseksi.

Suomen Ekonomit ry on kauppatieteellisen yliopistotutkinnon suorittaneiden ja alan opiskelijoiden palvelu- ja etujärjestö, jolla on 57 000 jäsentä.

Kesäkuun 2022 loppuun asti jatkuvalla vastinrahakaudella yliopistolle tehdyt lahjoitukset saavat valtion vastinrahan muodossa lisäkertoimen. Valtion vastinrahan myötä Turun yliopistolle tehdyn lahjoituksen vaikuttavuus lisääntyy entisestään. Lahjoituksen voi kohdistaa yliopistolle yleisesti tai jollekin koulutusaloista. Yliopistolle tehdyt vähintään 850 euron lahjoitukset ovat verovähennyskelpoisia.

Luotu 30.05.2022 | Muokattu 31.05.2022