Suomen kielen ja suomalais-ugrilaisen kielentutkimuksen oppiaineen julkaisusarjassa uusi julkaisu: Leksikografian hiljaista tietoa yksissä kansissa

21.11.2013

​Suomen kielen ja suomalais-ugrilaisen kielentutkimuksen oppiaineen julkaisusarjassa on ilmestynyt uusi teos. Laura Tyysterin ja Kaisa Lehtosalon toimittama "Hyvä sanakirja – Tieteellisiä, käytännöllisiä ja eettisiä näkökulmia leksikografiaan" sisältää 10 artikkelia, joissa käsitellään sekä leksikografian periaatteita että käytännön työssä vastaan tulevia valintatilanteita.

Kokoelma on syntynyt halusta koota yhteen sanakirja-alalle Suomessa kertynyttä hiljaista tietoa, ja se on ensimmäinen leksikografian perustietoa kattavasti yksiin kansiin kokoava teos Suomessa. Se paikkaa osaltaan aukkoa, jonka vähäinen sanakirja-alan koulutus on synnyttänyt. Artikkelien kantava teema on leksikografian etiikka, jonka piiriin luetaan leksikografin ammattietiikka ja vastuu esimerkiksi työn laadusta sekä erilaiset sanakirjoihin liittyvät yhteiskunnalliset kysymykset. Teoksen kirjoittajat ovat sanakirjantekijöitä ja leksikografian tutkijoita Suomen eri yliopistoista ja Kotimaisten kielten keskuksesta.

Hyvä sanakirja – Tieteellisiä, käytännöllisiä ja eettisiä näkökulmia leksikografiaan. Toim. Laura Tyysteri ja Kaisa Lehtosalo. Turun yliopiston suomen kielen ja suomalais-ugrilaisen kielentutkimuksen oppiaineen julkaisuja 3.

Ilm. 2013. 212 sivua. ISBN 978-951-29-5498-8.

Hinta 17 euroa. Kirjaa myy Turun yliopiston verkkokauppa UTUshop osoitteessa https://utushop.utu.fi.

Kokoelman artikkelit

Kaisa Lehtosalo & Laura Tyysteri: Sanakirjatyön valinnat ja leksikografin ammattietiikka

Igor Kudashev: Sanakirjan suunnittelu ja siihen vaikuttavat tekijät

Eija-Riitta Grönros: Sanakirjojen normatiivisuus ja deskriptiivisyys