Suomen kieli ja hallinto juhlaseminaarin aiheina

28.11.2013

Suomen kielen aseman virallistamisen 150-vuotisjuhlaa vietetään Turun yliopistossa Itsenäisyyden askelia –seminaarilla. Itsenäisyyspäivän aattona vietettävässä juhlassa kielen rinnalla toisena teemana on Suomen valtiopäivähistoria.

Kuva Kansallisarkiston näyttelystä Suomen Suuriruhtinanmaan wastaiselle menestykselle - Valtiopäivät 1863-1864. Näyttely jatkuu 15.4.2014 saakka. Kuvalähde: Museovirasto

Aleksanteri II allekirjoitti elokuussa 1863 kieliasetuksen, jolla määriteltiin ensimmäisen kerran suomen kielen asema maamme virallisena kielenä.Tänä vuonna juhlitaan myös säännöllisen valtiopäivätoiminnan 150-vuotista taivalta.

Suomen ensimmäiset, Porvoon valtiopäivät kokoontuivat vuonna 1809, mutta sen jälkeen seuraavat valtiopäivät kokoontuivat vasta syyskuussa 1863. Tuon kokouksen jälkeen alkoi säännöllinen valtiopäivätyö Suomessa.

Turun yliopiston Tauno Nurmela –salissa torstaina 5.12. kello 10.00 alkavassa Itsenäisyyden askelia –seminaarissa rehtori Kalervo Väänäsen avajaissanojen jälkeen professori Timo Soikkanen kertoo, miksi keisari antoi Suomella säätyvaltiopäivät ja kieliasetuksen, dosentti Vesa Vares esittelee, mitä päätöksiä ensimmäisillä valtiopäivillä tehtiin ja kansanedustaja Seppo Kääriäinen puhuu aiheesta: Minne menet, eduskunta?

Kahvitarjoilun jälkeen seminaari jatkuu professori Kaisa Häkkisen kertoessa Suomen kielen ensi askeleista kansakunnan virallisena kielenä ja professori Nils Erik Villstrand kertoo, mitä kieliasetus merkitsi ruotsin kielelle. Seminaarin päättää tänä vuonna valmistunut dokumenttielokuva kirjailija Jaakko Juteinista.

Luotu 28.11.2013 | Muokattu 09.07.2021