Suomen Kulttuurirahastolta yli miljoona euroa Turun yliopistossa tehtävään tutkimukseen

28.02.2014

Suomen Kulttuurirahasto myönsi 27.2. Turun yliopiston tutkijoille ja opiskelijoille kaikkiaan 58 apurahaa, joiden yhteissumma nousee yli miljoonaan euroon. – Apuraha on tunnustus siitä, että tutkimusteemani koetaan tärkeäksi, yksi apurahan saaneista, kriminologian dosentti Henrik Elonheimo sanoo.

​Kriminologi Henrik Elonheimo tuottaa tutkittua, yhteiskunnallisesti merkittävää tietoa suomalaisesta rikollisuudesta.

​Henrik Elonheimo sai Suomen Kulttuurirahastolta apurahan väitöksen jälkeiseen tutkimukseen, jossa selvitetään rikollisuuden esiintyvyyttä, erilaisia rikosuria ja niiden riskitekijöitä. Oikeustieteellisestä tiedekunnasta väitellyt Elonheimo tekee tutkimustaan nyt poikkitieteellisessä FinnCrime-hankkeessa, jota koordinoi Turun yliopiston lastenpsykiatrian tutkimuskeskus.

Elonheimo tekee seurantatutkimusta vuonna 1981 syntyneen ikäluokan elämänvaiheista ja rikollisuudesta.

– Tutkimus on kansainvälisestikin vertailtuna erityislaatuinen; se on pitkäaikainen, laaja, väestöpohjainen pitkittäistutkimus, joka käsittää sekä miehet että naiset ja edustaa koko maata. Suuri otoskoko ja poliisilta saadut rikosnimikkeet mahdollistavat eri rikoslajien esiintyvyyden ja taustatekijöiden tutkimisen.

Vaikka rikosurista ja rikollisuuden syistä tiedetäänkin jo paljon, perustuu kriminologinen tieto pitkälti poikittaistutkimuksiin ja vain pojista koostuviin aineistoihin.

– Tutkimukseni edustaa empiiristä kehityksellistä elämänkaarikriminologiaa, joka on nykykriminologian johtava suuntaus.

Myönnetty apuraha antaa Elonheimolle aikaa keskittyä tutkimuksen tekemiseen.

– Kriminologia sijoittuu eri tieteenalojen väliin, eikä ole oppiaineena täysin vakiinnuttanut asemaansa yliopistolla, joten yliopiston ulkopuolinen rahoitus on erityisen tärkeää koko tieteenalan kannalta, Elonheimo sanoo.

Suomen Kulttuurirahasto jakoi 75-vuotisjuhlassaan apurahoja yhteensä 1 060 henkilölle, työryhmälle tai yhteisölle. Hakemuksia rahasto vastaanotti ennätysmäärän, 8 700. Sekä tieteessä että taiteessa apurahan sai noin 12 % hakijoista.

Jussi Matikainen

Luotu 28.02.2014 | Muokattu 16.07.2021