Suomen paras opiskelukaupunki Turku mukana Studia-messuilla

03.12.2014

​Turun yliopisto, Åbo Akdemi ja Turun ammattikorkeakoulu sekä Turun kaupunki osallistuivat ensi kertaa yhteisosastolla Studia-tapahtumaan Helsingissä. Yhteinen viesti oli, että Turku on Suomen paras opiskelukaupunki!

​Opintoneuvoja Mauri Paloheimo huministisesta tiedekunnasta,opiskelija Jari Hautaranta, opintoneuvoja Pihla Ranta lääketieteellisestä tiedekunnasta ja koulutussuunnittelija Minna Aslama kasvatustieteiden tiedekunnasta valmiina kertomaan koulutustarjonnasta, hakemisesta ja opiskelusta Turun yliopistossa.

Korkeakoulujen ja kaupungin yhteisesiintyminen ja yhteinen osasto Studiassa, maan suurimassa nuorille suunatussa koulutus- ja uratapahtumassa,  on osa kaupungin ja korkeakoulujen tiivistynyttä yhteistyötä.

Turun kaupunki, Turun yliopisto, Åbo Akademi, Turun ammattikorkeakoulu ja opiskelija- ja ylioppilaskunnat ovat viime keväänä allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen "Ready, Study, Go (RSGT) – opiskelukaupunki Turku".  Opiskelukaupunki Turku (RSGT) on myös yksi Turun seudun kasvusopimuksen 2013–2015 kolmesta kärkihankkeesta.

Kesällä valmistuneessa kaupunkistrategiassaan Turun kaupunki on myös asettanut yhdeksi tavoitteekseen olla vuonna 2029 Suomen paras opiskelijakaupunki.

Studia-tapahtumassa yhteinen viesti potentiaalisille korkeakouluopiskelijoille oli, että Turku on jo nyt Suomen paras opiskelijakaupunki.

Turun kuudessa korkeakoulussa on noin 37 000 opiskelijaa, joten joka viides turkulainen on korkeakouluopiskelija. Tämä suuri osaamispotentiaali aiotaan yhteistyön avulla valjastaa alueen elinvoima- javetovoimatekijäksi.

Studia on Suomen suurin lukiolaisille ja toisen asteen opiskelijoille suunnattu opiskelu- ja uratapahtuma, joka kokoaa saman katon alle oppilaitokset ja koulutustarjonnan koko maasta - ja myös ulkomailta.

Noin 15 000 nuorta kävijää houkuttelevat Studia-messut järjestettiin Helsingin Messukeskuksessa 2.-3.12.2014.

Studia2014_Ty_osasto.jpg
Kiss my Turku -brändin ilmeellä toteutettu 120 neliön yhteisosasto oli näyttävä ja keräsi sekä kävijöiden että muiden näytteilleasettajien kehut ja kiitokset.

Teksti ja kuvat: Kati Kaarlehto

Luotu 03.12.2014 | Muokattu 28.07.2021