Suomi on omalla tavallaan maailmankieli

31.10.2012

Uutuuskirjat tarjoilevat opetusoppia ja -tiedettä.

​Professori Katri Karasmalta on ilmestynyt kaksi suomen kieltä käsittelevää teosta.

Suomi toisena kielenä – opetustieteen perusteet -kirjassa tarkastellaan suomea vieraana, opeteltavana kielenä.

Suomea toisena kielenään opiskelevia on 25 000. Vieraskielisten tarve ja halu oppia suomea on Karasman mukaan huomattava.

Maahanmuuttajien lisääntynyt määrä on kannustanut suomen kielen opetuksen terästämiseen.

Karasma painottaa, että teos ei ole vain didaktiikkaa eli oppia suomen opettamisesta vieraana kielenä, vaan se kokoaa myös opetuksen tutkimuksen teoriaa

Nidottu seminaari

Karasman päätoimittama Aikakauskirja 41/2012 äidinkielen opetustiede kokoaa osan äidinkielen opetustieteen seminaarissa tänä vuonna pidetyistä esitelmistä.

Kokoelman tavoitteena on innostaa nuoria huomaamaan, miten vähän alan tutkimusta tehdään ammattimaisesti. Tuoreiden voimien on astuttava esille, sillä vanhat ikäpolvet ovat jäämässä eläkkeelle.

Lehden artikkelit keskittyvät pääosin eri aiheiden, kuten Kalevalan ja argumentaation, käsittelyyn peruskoulun ja lukion oppikirjoissa.

JL

Luotu 31.10.2012 | Muokattu 16.10.2020