Suurapuraha Yhdysvalloista lasten neuropsykiatristen häiriöiden tutkimukseen

13.10.2017

Yhdysvaltalainen National Institute of Health on myöntänyt huomattavan, noin 2,5 miljoonan dollarin rahoituksen lasten neuropsykiatristen häiriöiden tutkimukseen. Viisivuotisesta rahoituksesta noin puolet ohjautuu Turun yliopistoon.

​Rahoituksen tuella Turun yliopiston lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksessa selvitetään neuropsykiatristen häiriöiden raskaudenaikaisia ympäristön ja äidin ravitsemuksen riskitekijöitä. Tutkimuksessa huomioidaan myös perinnöllisten tekijöiden yhteys lapsen terveyteen.

Poikkeuksellisen kattava tutkimusaineisto perustuu valtakunnallisesti koottuun terveysrekisteritietoon ja äitien raskaudenaikaisista verinäytteistä tutkittaviin biomarkkereihin.

Turun yliopistossa toteuttavan osatutkimuksen johtaja, lastenpsykiatrian professori Andre Sourander toteaa tutkimustulosten antavan uutta tietoa sikiökauden altistumisten vaikutuksesta neuropsykiatristen häiriöiden kehittymiseen.

– Tutkimustuloksilla on suuri merkitys kehitettäessä terveydenhoidon käytäntöjä, ennaltaehkäisyä ja varhaista puuttumista, Sourander lisää.

Turun yliopiston lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksessa toteutettava osatutkimus käynnistyy marraskuussa.

Luotu 13.10.2017 | Muokattu 16.10.2017